Het rapport Bosboom & Hegener

We praten over het jaar 1968. Op 28 november 1968 verschijnen koppen in de krant over de uitkomsten van een onderzoek naar de doelmatigheid van de postdienst. Vlak daarvoor heeft een persconferentie plaatsgevonden, waar de leiding van de PTT een toelichting gaf. Het onderzoek werd uitgevoerd door de bureaus Bosboom & Hegener en Berenschot.

Het bericht hier boven is gevonden op Delpher en is afkomstig van het ANP, 25 november 1968. fotograaf Dick Coersen

Aanleiding

De aanleiding tot het onderzoek was de verliessituatie bij de Postdienst van de PTT. Die was structureel en vormde een knelpunt voor de financiële situatie bij de PTT.  De negatieve kasstroom verminderde de totaal beschikbare middelen, waardoor het impact had op het investeringsvolume en dat vormde met name voor de wachtlijsten bij de Telefonie een knelpunt.

Of het onderzoek door de leiding van de Posterijen zelf is geïnitieerd of dat er druk van buiten was, daar kan ik alleen maar naar raden.

Wat ik nog wel uit persoonlijke herinnering weet, is dat het rapport in hoge mate werd ondersteund door de leiding van het bedrijf en er een zeker enthousiasme ontstond bij de nieuwe lichting om met voortvarendheid de maatregelen ter hand te nemen en van het stoffige Postbedrijf iets beters te maken. Er ontstond naar mijn waarneming een nieuwe dynamiek. Taboes verdwenen uiteindelijk, het ging om de toekomst van het bedrijf en de winstgevendheid daarvan. Veel minder om het aantal “taken” waar je leiding aan gaf en hoe hoger dat aantal was, hoe hoger de aan de functie verbonden rang. In de wandelgangen van de Centrale Directie werd het het Berenbos rapport genoemd,

Grote krantenkoppen! Boven: Tubantia Daaronder: AD 28 november 1968

De voorstellen

Veel van de voorstellen zijn ingevoerd. Achteraf was dit onderzoek de aanzet tot een reeks van kostenbesparende maatregelen, wat tot op de dag van vandaag door is gegaan.

Wat stond er in het rapport?

Het rapport zelf heb ik nog niet te pakken kunnen krijgen. Het is in te zien bij het Nationaal Archief. Maar een goede bron vormen de krantenartikelen die verschenen op 28 november 1968. De mooiste samenvatting vond ik in het AD.

Eén van de eerste aanbevelingen was om het staatsbedrijf om te zetten in een NV. Dat is er toen niet van gekomen, maar 20 jaar later wel. Op 1-1-1989 werd de PTT verzelfstandigd, kreeg de juridische vorm van een structuur NV en de postdienst werd een BV. In 1968 waren de vakbonden tegen.

Het AD vatte de inhoudelijke voorstellen samen in drie blokjes.

1.

Het personeelsbeleid

  • Voer een premieloon in
  • Rekruteer meer specialisten en minder manusjes van alles
  • Weeg de kennis van het postbedrijf en het aantal dienstjaren minder zwaar bij benoemingen
  • Geef het expeditie personeel en de bestellers meer de vrije hand bij de verdeling van het werk. Nu werken te veel mensen als er weinig te doen is en te weinig als het storm loopt.
  • De wachttijden bij de loketten moeten korter
  • Tijdens de drukste uren gaat het personeel lunchen.

2.

Dienstbetoon

  • De tweede bestelling afschaffen
  • De vullingsgraad van postauto’s en treinwagons is maar 20%
  • Bezorging op zaterdag afschaffen
  • De elektrische bestelkarretjes afschaffen
  • Buitenbrievenbussen plaatsen bij afgelegen boerderijen en flatgebouwen.

3.

Beleid

  • Er wordt te weinig aandacht besteed aan de beleidsvorming
  • Te weinig kwalitatief hoogwaardige medewerkers
  • Te langzamer reactie op te verwachten ontwikkelingen in de maatschappij
  • Bij personeelsbeleid te veel waarde aan traditie
  • Hobbyisten en perfectionisten krijgen een te grote kans
  • In de leidinggevende en controlerende sectoren van het personeel blijken veel mensen hetzelfde te doen zonder dat dat nodig is.

 

 

Links:  Buitenbussen van de PTT (fot www.spanvis.com)

en een brievenbussenfront in een flat

De opvolging

Dat is nogal wat. Allerlei voorstellen om de efficiency te verbeteren of de service te verminderen, maar toch ook voorstellen om een einde te maken aan de manier van doen. Cultuuraspecten zou je dat nu noemen.

Uit mijn persoonlijke herinnering had het vrijwel direct invloed op de benoeming op staffuncties. De hogere functies werden bezet door de Voorlindenaren, later kregen academisch opgeleiden een veel grotere rol. Er kwamen meer financieel specialisten, ingenieurs, personeelsmensen. De HGF opleiding vanaf 1976 is daar in mijn ogen nog een uitvloeisel van (HGF staat voor Hoger Gekwalificeerde Functionaris). De specialisten van buiten konden toch niet zonder een basisopleiding in het bedrijf zelf en moesten verplicht een aantal rollen accepteren in de uitvoering.

Een premieloon kwam er niet. Gratificaties waren er wel, als je iets bijzonders had gepresteerd naar het oordeel van je chef. Benoemingen op basis van je groeimogelijkheden in plaats van je anciënniteit kwamen er ook. Ik zie nog de mensen van Voorlinden met een boekje lopen, waarin vrij nauwkeurig werd aangegeven wie voor een benoeming “aan de beurt was “.

Het de vrije hand geven van medewerkers bij sortering of de bestelling komt me niet zo bekend voor. Als ik af en toe nog een medewerker spreek is het tegenwoordig zelf erger te andere kant op gegaan. In de jaren negentig werd enthousiast het “werken in teams” geïntroduceerd. Maar zelfsturende teams bleken voor Post toch niet het ideale concept te zijn.

De tweede bestelling moest er snel aan geloven. Dat was ook wel overservice. De bestelling op zaterdag is terecht gebleven. Dan is het druk. Dat in 1968 niet aan de bestelling op maandag is gedacht verbaast me enigszins. De groene buitenbussen kwamen er wel. Heel veel protesten in het begin, ik hoor er niemand meer over.

Het sorteerbedrijf is diverse malen op de kop gezet, één van de eerste grote reorganisaties was de EKP vorming. Helemaal toen de mogelijkheden van mechanisaties en later was het automatisch lezen helemaal een doorbraak. Met bijvoorbeeld de afschaffing van de nachtsortering op voorsorteercentra als een belangrijke uitvoeringsmaatregelen.

De aandacht voor beleidsvorming heeft onder meer gestalte gekregen in de invoering van de Belinda’s (Beleidsindicaties - instructies van het hoofdkantoor aan de districten). Wie herinnert het zich niet? Het nadeel daarvan was dat het te ver werd doorgevoerd. Het werd een boekwerk om weg te leggen. Een papieren tijger.

Structuurveranderingen

De planvorming ging later meer in de vorm van brede structuurwijzigingen. Project BP 2000, de masterplannen, de Nieuwe Weg van de Brief,  de regiovorming, de rayonvorming, de Business Units. Reorganiseren op grond van nieuwe organisatie inzichten, marktveranderingen, nieuwe technische mogelijkheden of simpel uit de druk tot kostenbesparing is daarna nooit meer weg geweest bij het bedrijf dat nu PostNL heet.

Veel van de lezers van onze bijdragen hebben persoonlijke herinneringen aan reorganisaties. Eerst een plan met een sociale paragraaf, medewerkers overcompleet maken, een herplaatsingsoperatie. Organisatorisch werd het routine. Voor betrokken management en medewerkers vaak niet.  De één had er meer last van dan de ander.


Om even iets van de sfeer uit de jaren 60 weer te geven. Een bericht op de site www.flevopost.nl in het teken van 50 jaar Lelystad.