De nieuwe weg van de brief - De uitrol

PostNL ging door een hectische periode. Niet voor de eerste keer. Reorganiseren is een constante factor geweest in het bestaan van Post. De perikelen rond Briefpost 2000 in het laatste decennium van de 20e eeuw lagen nog niet zo ver in het verleden.  Maar nu stonden we op eigen benen, hadden we veel tegenwind en een super ambitieus plan voor de "Nieuwe weg van de brief". Hoe pakte dit uit?  We volgen het proces aan de hand van de berichtgeving in het personeelsblad Mail en het blad voor het management Mail Manager (MM). Zo vormt zich een tijdlijn van deze reorganisatie.

Deze tijdlijn maken we aan de hand van de publicaties en de door PostNL uitgegeven tijdschrijften Mail (voor alle medewerkers) en Manager Mail (voor het management)

Dit is de Voorbereidingslocatie in Arnhem. Een gebouw dat startte als Expeditieknooppunt, later Sorteercentrum Aangetekenden werd, en nu in gebruik is als VBL.

Boven: Beelden uit een Sorteercentrum. Op de onderste foto de reusachtige SMX (sorteermachine overige)

2010

MM Juli 2010

Nieuws over banenverlies en een splitsing in de media. Op 1 juli komt het senior management samen in Groenekan. Het management spreekt zich moed in. Er wordt strak gestuurd en de resultaten zijn goed. Op 28 juni is er een persbijeenkomst geweest om het echte verhaal te doen. We waren al van 31.000 naar 20.000 fte gegaan. Tot 2013 daalt dit tot 11.000. De CAO plannen hebben te weinig opgeleverd. In het driedaags bezorgmodel is straks geen plaats meer voor fulltimers. We worden een deeltijdbedrijf. Maar klanten zijn tevreden, de kwaliteit is goed. We moeten overleven.

Op het buitenterrein kijkt men naar de VW UP’s, waarin de toekomstige teamcoaches moeten gaan rijden.

MAIL juli 2010

Directeur Retail Yme Pasma vertelt dat vorig jaar maart Nederland nog 250 traditionele postkantoren telde, Nu zijn het er nog 75.  Er zitten er inmiddels 2325 in winkels. De klanttevredenheid stijgt, ook door de langere openingstijden. Structureel gaat € 55 miljoen per jaar bespaard worden. De deskundigheid van de medewerkers is toch wel wat minder dan vroeger. Maar de processen en producten worden ontmoeilijkt.

MM augustus 2010

Bericht wordt dat men nu zoekt naar de ideale inrichting en geschikte locaties voor de CVLs. De panden van waaruit 2000 depots hun post krijgen zijn elk vier voetbalvelden groot. Op een piekdag zal de postbezorger werken met drie bundels. En aparte auto unit komt er, gecentraliseerde businessbalies op de sorteercentra. Januari 2011 start de implementatie in december 2012 zijn alle VBGn gesloten. In 2015 komen er sorteermachines die meer post op huisnummervolgorde sorteren. De manager Logistieke Strategie Marco van Grinsven, beantwoordt vragen. Hij vindt het interessant om een nieuw bedrijf op te bouwen en het moet  sneller dan we gewend zijn. En de impact is hoger. De complexiteit moet minimaal zijn. Binnen 24 uur bezorgen wordt een premiumproduct, de consument kan zijn post later op de dag gaan krijgen, maar voor 18.00 uur.

Projectleider Lisa van der Velde vertelt dat begin juni de eerste ritten van de nieuwe vervoersunit. Er gaan minder kilometers gemaakt worden en het moet twintig tot dertig procent efficiënter.

MAIL augustus 2010

In het personeelsblad wordt een hele pagina besteed aan de uitleg van alle veranderingen. We blijven wel overal alle dagen komen, maar de concurrentie wint 30% van de markt. Tussen 2009 en 2015 krijgen we 30% minder post te verwerken.

MM  oktober 2010

Productie start een nieuwe organisatie. Met aparte managers voor Collectie, Voorbereiden, Sorteren en Bezorgen. De in 2006 gevormde area’s gaan verdwijnen. Half september is iedereen geïnformeerd, er komen sollicitatierondes.

MAIL november 2010

Samen praten over je toekomst. TNT besteedt veel aandacht aan de mobiliteit van medewerkers. Bespreek een andere baan met je manager. Wij krimpen! Mobility helpt.

De CVL aan de Korenmaat in Assen. Hier is ook een hub voor de vervoersunit.

Boven en onder: De Voorbereidingslocatie aan de Johan de Wittlaan 350 in Arnhem

Boven: een foto uit Mail van december 2011. We zien de managementbijeenkomst van 1 december 2011.

Onder zien we de gigantische hal aan de Hollandweg 100 in Bleiswijk.

2011

MM  maart 2011

De area’s blijven toch in stand. Reorganiseren en alles tegelijk veranderen is misschien toch niet verstandig – zo spreken de areamanagers zich uit. Aandacht voor de running business en inbreng van hun kennis is van groot belang. De nieuwe directeur Productie Pieter Kunz verzamelt om zich heen iedereen die er toe doet in een SURF 2015 Board. We hebben niet terug kunnen vinden dat SURF een afkorting is. Maar het heeft te maken met balanceren op hoge golven. Area West en Zuidwest fuseren wel en krijgen een hoofdkantoor in Dordrecht.

MAIL juni 2011

Eind mei heeft de OR advies uitgebracht en is het besluit gevallen over “de nieuwe weg van de brief”. De parttime organisatie kan gevormd gaan worden. De OR maakt bezwaar tegen het afwijzen van hun advies en de overgang van postbodes naar postbezorgers. De OR legt het besluit daarom voor aan de Ondernemingskamer.

MAIL juli 2011

Vanaf 1 mei zijn de area’s West en Zuidwest samen. Het nieuwe Zuidwest telt 2 sorteercentra, 46 VBG’n, 485 depots, 2,1 miljoen afgiftepunten, 5300 postbodes, 4200 postbezorgers en een staf van 200 medewerkers.

De juridische procedure bij de Ondernemingskamer loopt nog. Onder voorbehoud is gecommuniceerd dat vanaf begin 2012 alle VBG’n gaan sluiten.

Achttien nieuwe SOSMA’s zijn aangeschaft, ze vervangen 35 oude machines. Deze kunnen ook wegen en grotere stukken verwerken, tot maar liefst 8 mm. Ook worden de poststukken gefotografeerd. 26.000 stukken per uur kunnen door deze NEC’s verwerkt worden.

MM september 2011

Vanaf 1 januari 2012 kunnen klanten geen 48-uurs post meer aanbieden. Commercie is druk met dit te communiceren naar klanten. “Basic” heet het nieuwe servicekader voor de zakelijke klanten, zo legt Marion Boelhouwer, accountmanager voor de zorgverzekeraars het uit. Vanaf 2009 is men hier al mee bezig. Uitgelegd wordt hoe diep zo’n overgang naar piek- en daldagen uitwerkt op de processen van de klant. Maar soms betekent het gunstiger tarieven.

Arno van Bijnen, directeur Retail & Consumentenmarkt vertelt dat de grootschalige migratie van Postkantoren, Business Points en Postagentschappen vordert. In oktober hebben we 2600 postkantoren in winkels. Volgend jaar verhuizen 200 Business Points naar bestaande winkels, ook de postbussenfronten die er nog zijn op 100 bestelkantoren verhuizen.

MAIL september 2011

In juli is goedkeuring van de Ondernemingskamer verkregen. De reorganisatie kan doorgaan. Het autobedrijf vordert gestaag met de opbouw.

MM oktober 2011

Binnenkort opent de eerste CVL. Houten en Ede zullen als eerst VBG’en in januari 2012 hun deuren sluiten. Machines, werkprocessen en mensen gaan zo veel mogelijk over naar het nieuwe CVL in Nieuwegein. Wat zo’n CVL doet is toch simpel uit te leggen: al het voorbereidende de werk dat de VBG’en doen wordt gecentraliseerd op de negen nieuwe locaties. Zo’n CVL telt 20.000 m2 en 800-1600 medewerkers. Meer digitaal werken, intern transport met lorries, een wijk uit je hoofd kennen kan niet meer en je moet ook niet de illusie hebben dat je iedereen kent in zo’n CVL.  Jasper ten Hove is centrale implementatiecoördinator, hij wil uniforme werkwijzen.

MAIL oktober 2011

Een landelijke wervingscampagne voor postbezorgers gaat van start. Mail besteedt ruim aandacht aan de voorbereiding van een CVL, de schakel tussen sorteercentrum en hubs – depots. De overgang is per blok (een VBG). Als alle blokken van de area Centrum zijn overgeplaatst doet CVL Nieuwegein het voorbereidende werk van 32 VBG’n. De negen genoemde locaties zijn: Den Bosch, Amsterdam, Utrecht (Nieuwegein), Rotterdam, Roosendaal, Bleiswijk, Assen, Deventer en Heerenveen. Binnen PostNL vinden grootschalige selectieprocedures plaats voor de functies in de nieuwe organisatie.

MAIL november 2011

Op 27 oktober sluit het laatste “echte” Postkantoor van Nederland. De landelijke media besteden veel aandacht aan de sluiting van het monumentale kantoor op de Neude in Utrecht. Men kan nu op 2600 postkantoren nieuwe stijl terecht.

In Mail wordt de werking van het autobedrijf uitgelegd. Vanaf 34 hubs bij Sorteercentra, CVL’n of stand-alone plekken wordt al het kleinvervoer verzorgd. Nu zijn dat nog 300 locaties. In totaal kunnen 4000 medewerkers hier aan de slag. Een efficiënte rittenplanning en een goede controlroom zijn sleutels tot succes.

MM december 2011

Op 1 december is de halfjaarlijkse management bijeenkomst in het toekomstige CVL in Bleiswijk, boven Rotterdam. Directeur Productie Pieter Kunz en directeur Commercie Ger Jacobs enthousiasmeren 130 senior managers. In een interview vertelt Ger Jacobs dat 2012 uitdagend gaat worden “het moeilijkste jaar uit onze historie moet tot een goed einde gebracht worden”. Het jaar voor de uitvoering van de plannen. Hij geeft wat achtergrondinformatie. De markt daalt jaarlijks met 9%. De prijsdruk was enorm. Onze eigen NetwerkVSP is gestopt met geadresseerde post. In 2011 bereikte de posttarieven het laagste niveau ooit. SANDD gaat de prijzen verhogen. Maar het piept en het kraakt.

MAIL december 2011

Zaterdag 14 januari 2012 gaan VBG’n Houten en Ede sluiten en neemt de dependance CVL Nieuwegein het over. Er zijn uitgebreide draaiboeken. Waar komen de HSM’s en de VOS-kasten te staan. Zijn de klanten geïnformeerd dat postbussen en Business Point verhuizen? Zestig man onder leiding van Jan Vink bereidt dit allemaal voor. Als dit lukt moet het straks nog 171 keer herhaald worden. Van veel medewerkers wordt afscheid genomen. Er worden afscheidsbijeenkomsten per VBG georganiseerd.

Boven: de VBL aan de Venus in Heerenveen. In 2021 al weer gesloten.

Boven: twee foto's van de VBL in Deventer in 2020

Voorjaar 2022 bezoeken we VBL Enkhuizen aan Zwaan 7. Nog net in gebruik.

Het laatste postkantoor van Nederland was het kantoor aan de Neude in Utrecht

In het kader van het project werden ook de sluitingsbijeenkomsten van de VBG'en voorbereid. Men zou met een goed gevoel het gebouw verlaten. De Areamanagers nodigden uit, banieren hingen buiten en men kreeg een DVD over de postbode en een velletje postzegels mee naar huis.

2012

MAIL januari 2012

Ook op de sorteercentra gaat veel veranderen. De aanvoer van post wordt anders door het Basic-systeem. Ook de afvoer naar de CVL’en brengt veranderingen met zicht mee. Er zijn nieuwe SOSMA’s. De hoeveelheid post is de afgelopen jaren gedaald. De tweede gang hand- en SMK-sortering gaat naar de CVL, een deel van het videocoderen gaat naar het buitenland. De nachtdiensten worden korter. Tijd voor een geheel nieuwe WerkTijdRegeling. In maart zullen de CVL Utrecht en CVL Den Bosch operationeel zijn.

MAIL februari 2012

Er lopen procedures om de Service Centra voor Collectie & Sorteren en Voorbereiden te bemannen. In april zullen de aangetekenden overgeheveld worden naar Pakketten en de verantwoordelijkheid voor de SOSMA’s naar Collectie. Een pagina met veel foto’s laat de werkzaamheden binnen een CVL zien. We zien een foto van een mevrouw bezig met spraaksorteren aan een sorteerkast.

MM maart 2012

Procesmanager bezorgen Martin Westbroek wordt geïnterviewd. Hij was allround VBG manager. Nu mag hij zich alleen maar vanuit huis en auto met het bezorgen bemoeien.  Hij mist het overzicht. Hij heeft veel contact met het servicecentrum waar de problemen binnenkomen. Anderzijds heeft hij veel contact met de teamleiders op de depots of in de wijk. Jan-Willem Kok, teamleider,  praat meer dan in zijn vorige functie, is meer socialer. Hij ziet het als zijn taak de parttime postbezorgers tevreden te houden. Hun functies zijn totaal veranderd. Maar de verantwoordelijkheid voor hun medewerkers blijven ze voelen.

Grootste probleem, zo vertelt Rob van der Ham, manager bezorgen in Area Centrum is het rondkrijgen van de bezetting van de postbezorgers in de wijken.

Op 5 maart is in de Management meeting waarop het Jaarplan 2012 wordt gepresenteerd. Op nummer .1. staat SURF. De helft van alle VBG’en gaat sluiten en alle CVL’s starten.

MAIL april 2012

In de column van de CEO wordt aangestipt dat er door de opstartproblemen enig kwaliteitsverlies is. Vooral de verschuivingen van personeelsleden en andere werktijden hebben invloed. Maar dat is tijdelijk en er wordt open over gecommuniceerd. Klanten en consumenten zal het allemaal uitgelegd worden. Mail kijkt naar de reorganisatie door de ogen van de klant.  ’t Is wennen aan het systeem met de drie piekdagen. Lastig dat postbussen en Business Points verhuizen. Niet alle reacties zijn positief. Nieuwe medewerkers kunnen nog niet alle vragen beantwoorden. Het aantal klachten over verstoringen in de bezorging is in de startgebieden verviervoudigt.

Een aantal maatregelen worden afgekondigd. Een aantal overgangen (Heerlen, Valkenswaard) wordt een maand uitgesteld. In Zuidoost migreert maar één VBG. In Zuidwest opent CVL Bleiswijk in mei, de VBG’n Zoetermeer, Waddinxveen en Bergschenhoek sluiten wel op 12 mei.

MAIL mei 2012

Op 16 april is bekend gemaakt dat er pas op de plaats wordt gemaakt met de uitrol van De nieuwe weg van de brief. In mei-juni-juli worden geen VBG’en gesloten, geen CVL’s geopend en nieuwe hubs gaa nog niet van start. In juni volgt meer nieuws. Focus ligt op verbetering van de processen in de CVL.

In een interview met Herna Verhagen, de nieuwe CEO, vertelt ze dat de reorganisatie is uitgesteld. We gaan wel door met de reorganisatie en de besparingen. Ze begrijpt dat veel medewerkers nu langer in onzekerheid zitten. Ze gaat in gesprek met medewerkers en leidinggevenden.  Samen met de OR wil ze komen tot een betere aanpak voor het vervolg. De financiële resultaten waren in het eerste kwartaal iets lager dan verwacht.

MAIL juni 2012

Er wordt nog eens teruggeblikt op de reorganisatie die nu stil staat. Veel ging wel goed. Elf teams nemen het hele proces onder de loep. Uitgebreid wordt beschreven hoe een hub van het Autobedrijf gaat werken.

MAIL juli 2012

Dit jaar geen geschuif meer met VBG’en. Het Autobedrijf kan wel verder en de verandering t.a.v. de Business Points en de verhuizingen van de postbussen kunnen wel doorgaan. Meer tijd krijgen medewerkers om over hun toekomst na te denken.

MAIL augustus 2012

De directeuren Productie en Commercie krijgen opvolgers. Verbeterplannen krijgen vorm. Scholing, versimpeling en bemanning op orde zijn belangrijk. Beter planningssystemen waren nodig. Medewerkers vertellen dat de druk wel heel erg groot was. Door de slechte zetkwaliteit kwamen de bezorgers in problemen. Onder alle media aandacht moest wel toegegeven worden dat het niet goed ging. Een aantal VBG’n moet wel sluiten omdat bijvoorbeeld de huur wordt opgezegd. Dan gaan ze 1:1 over. Zo worden aan aantal VBG’n samengevoegd op de VBG hoofdlocatie Alkmaar.

MAIL september 2012

Persoonlijke herinneringen aan de periode dat alles fout ging door een postbezorgster. Of een bundel voor een straat van hoog naar laag of van laag naar hoog gezet is maakt veel uit! Overleg op uitvoerend niveau tussen bezorging en voorbereiding is wel heel erg belangrijk!

In november gaan in area Noordoost Veendam en Winschoten naar het VBL in Assen. Dedemsvaart en Ommen verhuizen naar Zwolle Marslanden.

MAIL november 2012

Productie organiseert een onderzoek naar de werkdruk en samenwerking. 10.000 medewerkers wordt om hun mening gevraagd. De kwaliteitscijfers voor de postbezorging zijn weer op niveau. Uiterlijk februari 2013 wordt verteld hoe het verder gaat met de reorganisatie. Het idee om 1:1 te verplaatsen, model Alkmaar, lijkt een goede oplossingsrichting. Kleine stappen op weg naar een groter CVL. Processen simpeler maken is de sleutel.

Aandacht in dit nummer voor het collectieproces. Van 150 locaties gaan we naar zes, één bij elk sorteercentrum. Op zo’n balie kunnen dan wel 50 medewerkers werken.

In Rotterdam arriveert een SMX, een sorteermachine die grote en kleine stukken kan sorteren. Maar liefst 85% van het postverkeer kan door de SMX. Er gaat uitgebreid getest worden. Op de “In Bedrijf” pagina staat alles wat je moet weten over het piek-dal model.

MAIL december 2012

Albert Rodenboog (directeur Productie) analyseert wat fout is gegaan. Vooral de overstap naar de CVL’s ging mis. Te veel veranderingen in de processen en voor de medewerkers. Processen waren nog niet goed getest en te ingewikkeld. Te grote stappen. Maar veel ging wel goed: piek-dal, de maandagbestelling kan afgeschaft worden als het volumen verder daalt. Met hat Autobedrijf komt het goed. In de area’s gaan we het met de lokale leiding stapje voor stapje doen.

De test die op 5 november in Alkmaar startte gaat goed; drie VBG’en en twee bestelkantoren werden samengevoegd.  Het is strak georganiseerd, maar het werkt.  Er wordt goed samengewerkt, een heldere overlegstructuur is belangrijk. Elke ochtend om kwart voor tien overleggen de manager Voorbereiden en de manager Bezorgen. Prestatiesturing is van belang. Maar met plezier presteren staat voorop. Voor de postbodes (noot: die mochten dus in dienst blijven – gekozen werd voor een meer geleidelijke uitstroom) verandert het werk niet, wel de werkomgeving.

Het nieuwe Business Point bij de firma GCC in Gorinchem

Geen grafiek laat duidelijker zien dat er wel gereorganiseerd moest worden dan deze. De daling van het brievenverkeer na de eeuwwisseling is duidelijk. (Bron: Annual Report 2011)

Mail wordt als personeelsblad in 2013 vervangen door "Dichtbij".

In dit tweemaandelijks te verschijnen blad wordt steeds de uitrolkalender van de samenvoegingen afgedrukt. Dit is de uitrolkalender van augustus 2013. 

Op een kaart van de BU Productie uit 2006 zien we de Area Zuidwest en de Area West die op 1 mei 2011 fuseren

In Dichtbij van december 2013 vinden we een interview met Nikaj van Hermon. De man die de panden van PostNL gaat verkopen. Stap voor stap gaan we terug van260 naar maximaal 125 locaties. En in 2017 naar 25 tot 30.

Een typerend beeld uit 2022. Een vermoeide postbezorgster fietst naar huis. De tassen leeg. Op de achtergrond het voormalige VBG en postkantoor in roden dat na vele jaren leegstand gesloopt zal worden. Hier komen woningen.

Een terugblik

We gebruiken de interne media om het verhaal te doen van deze reorganisatie. Daarbij moeten we wel bedenken dat deze natuurlijk de feiten niet verdraaien, maar dat ze een beetje netjes “his masters voice” spreken. Het leed van de bij de reorganisatie betrokken medewerkers zien we amper terugkomen. Een enthousiast “Banenbedrijf” helpt ze weer op pad. Vanwege de spanningen vertrokken de CEO van PostNL, de verantwoordelijke directeur Productie en Commercie. De media oordeelden scherp over het kwaliteitsverlies. Ik herinner me dat ik voorjaar 2012 met een van de areamanagers in een sorteercentrum stond. Hij wees naar het plafond. “Guus, de post stond tot daar!” “En door die spraakherkenning bij die stomme sorteerkasten daalde de productiviteit tot een derde”.

Herna Verhagen, de opvolgster van CEO Koorstra, kreeg het zwaar toen ze direct na haar aantreden een toelichting moest geven op de mislukte reorganisatie in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Na een uitleg over het waarom van de reorganisatie vervolgt ze:

“De  reorganisatie,  gestart  in  het  afgelopen  kwartaal, laat  zich  als  volgt  samenvatten.  De  logistieke processen  zijn  aangepast  naar  een  piek-dal  model,  waarbij  klanten  kunnen  kiezen  hun  post  op  piektijden te laten bezorgen tegen een lagere prijs dan bezorging op een daldag. Daarnaast zijn zes sorteercentra gereorganiseerd, een aantal van de depots waar postbodes werken zijn gesloten en de activiteiten  overgebracht  naar sorteerlocaties, waar  PostNL  deels  met  andere  mensen  is  gaan werken. De combinatie van al die veranderingen kwam in het eerste kwartaal van 2012 samen. Omdat  in  het  logistieke  proces  verschillende  processen  ineengrijpen  had  het  kwaliteitsverlies  in  het eerste deel van de keten uiteindelijk ook consequenties voor de overige delen van de keten. Zij geeft als  voorbeeld  de  reorganisatie  van  de  6  sorteercentra:  veranderingen  zijn  aangebracht  in  het  dag-, avond-  en  nachtschema,  delen  van  het  proces  zijn naar  elders  overgeplaatst  om  uiteindelijk  met minder  mensen  te  kunnen  gaan  werken,  2000  medewerkers  hebben  een  nieuw contract  gekregen, 300 medewerkers zijn overcompleet verklaard.  De   tweede   verandering   -waar   veel   publiciteit over is geweest-  is  het   migreren   van   171   voorbereidgebieden.  Het   voorbereiden  is  gecentraliseerd   naar  9  nieuw te   openen centrale voorbereidingslocaties  (CVL’s)  en  de  bezorging naar nieuwe  bezorggebieden. 

In  het  eerste  kwartaal waren  8  voorbereidgebieden  in de provincie Utrecht en Noord-Brabant/Limburg  als  eerste  aan  de beurt voor migratie naar de CVL’s Utrecht en Den Bosch. In de weken waarin de veranderingen zijn doorgevoerd zijn veel meer klachten binnengekomen dan in andere  weken.  Achterstanden  ontstonden  vanwege  het  ontvangen  van  vertraagde  post  uit  de  sorteercentra, het werken met medewerkers in de voorbereidingslocaties die voor 85% nieuw waren in hun   functie,  waardoor het   inwerken  van deze medewerkers meer tijd kostte. Niet alle  werkmethodieken  liepen zoals we hadden verwacht. De achterstanden  zijn  inmiddels  weggewerkt omdat daar door PostNL veel extra mankracht op is gezet.  Het aantal klachten is aan het afnemen maar het productiviteitsdoel en het bezorgniveau van vóór de reorganisatie zijn daarmee nog niet bereikt. De uitrol van de nieuwe centrale voorbereidingslocaties is uitgesteld zodat PostNL er zeker van is dat   -wanneer de volgende voorbereidingslocaties worden uitgerold- dit niet leidt tot het grote kwaliteitsverlies dat is opgetreden in Utrecht en Den Bosch. Enige frictie zal er altijd zijn aangezien veranderingen van deze omvang nooit lukken zonder consequenties. 

Omdat  de  reorganisatie  onontkoombaar  is  maar  ook  complex  zullen  de  volgende  uitrollen  worden gedaan  met  meer aandacht  voor  behoud  van  kwaliteit.  Dit  is  in  het  belang  van  PostNL’s  klanten  en medewerkers. Voor klanten betekent dit een meer gefaseerde migratie en betere communicatie. Met de medezeggenschap zijn wij in gesprek om verbeteringen ten opzichte van de eerdere uitrollen in te voeren.  We  herzien  dan  ook  samen  met  de  medezeggenschap  de  implementatie,  maar  we  beseffen  ook dat we begrip blijven vragen van onze klanten en van onze medewerkers.” (Bron: notulen AVA dd. 24 april 2012)

Een adequate samenvatting. Hierna geeft CFO Jan Bos een toelichting bij de tegenvallende resultaten, mede door reorganisatiekosten.

In het boek “De reorganisatie ontmaskerd”1) worden de heren Kunz en Rodenboog geïnterviewd.

Kunz voelde de druk van het achterlopen van de reorganisatie en had om zich heen alleen instemming met de voortgang ervaren. De wijzigingen op de sorteercentra leidden uiteindelijk tot de meltdown. Die zich vertaalde naar een verstopping op de CVL. De klachten liepen op. Het publiek dacht dat de ellende een landelijk beeld was. Het kwam tot een time out. Een gericht program ter verbetering startte. Veel ging ook wel goed. Een scenario terug naar 120 VBL’s zoals eerder door de OR geadviseerd zou meer haalbaar zijn. Pilots werden gestart. PostNL was nog niet gereed voor deze reorganisatie. De flow was uit het bedrijf, het ritme was weg. Plan B, met nu 100 locaties werd ingezet. Rodenboog, zijn opvolger vanaf augustus 2012 pakt de uitdaging op. Hij maakt een ronde langs de stakeholders die hem vertellen dat niemand ze de reorganisatie kon uitleggen. De menselijke maat was weg, vakmensen waren uit beeld. De test in Alkmaar wees de goede richting. De area’s kregen de taak die uit te werken. In januari 2013 kwam er een positief advies van de OR om binnen een paar jaar naar 100 VBL’s te gaan.

En zo gebeurde het. Ook werd besloten dat de postbodes langer in dienst konden blijven zodat meer opgevangen kon worden met natuurlijk verloop. In 2014 werden de area’s afgeschaft en een landelijke organisatie voor bezorgen en een voor voorbereiden opgezet. De kwaliteitscijfers kwamen weer op het normale niveau.

Terugkijkend naar de afgelopen jaren (we zijn nu in 2022) zien we dat het aantal VBL’n geleidelijk steeds daalde. De ene samenvoeging volgde na de andere.  Er resteren er misschien nog zo’n twintigtal. De verwachting is dat het nog elk jaar sterk dalende volume briefpost op enige moment wel vanuit de steeds leger wordende sorteercentra bediend kan worden. En de postbodes zijn bijna allemaal verdwenen. De beoogde “Nieuwe weg van de brief” is na enige jaren realiteit geworden.

Vooruitlopend op een toekomst zijn in 2021 vijf van de zes sorteercentra brieven verkocht en terug gehuurd.

 

  • Georgy Evers De reorganisatie ontmaskerd Leiderschap in ingrijpende veranderingsprocessen Deventer 2015