De nieuwe weg van de brief – het plan

Inleiding

Op 1 december 2011 verzamelen zich 130 senior-managers van PostNL zich in Bleiswijk. Bleiswijk? Waar ben ik beland? Hier bevindt zich een toekomstige Centrale Voorbereiding Locatie (VBL). Een knooppunt in de nieuwe logistieke infrastructuur voor de briefpost zoals PostNL die voor ogen heeft. Het blijkt een gigantische hal te zijn, nu nog leeg. Tijdelijk ingericht voor een intensief en vrolijk dagprogramma. Het Polygoon Journaal van 2021 kijkt terug op mondiale ontwikkelingen (Eurocrisis) en het tienjarig jubileum van PostNL. Toekomstdromen worden gedeeld. De slotconclusie van de dag: “Geen innovatie of continuïteit zonder gemotiveerde medewerkers. Geen kwaliteit zonder visie en leiderschap.”

Wat ging vooraf aan deze bijeenkomst? En hoe ging het verder? Vragen die we in dit artikel proberen te beantwoorden? De relevantie voor het thema van deze website ligt hier in dat in de jaren daarna PostNL vrijwel al zijn eigen panden ging afstoten wegens overbodigheid.

Belangrijke ontwikkelingen die in dezelfde jaren (2010-2014) speelden zoals de ontwikkeling van het pakkettennetwerk worden niet meegenomen. De splitsing van TNT wordt alleen benoemd en het verdwijnen van de postkantoren alleen waar het een verbinding heeft met de logistieke infrastructuur van het brievenbedrijf.

We zijn niet gewend namen te noemen van personen. In dit geval was dat niet te voorkomen omdat ze uitgebreid voorkomen in de bronnen die we hanteren.

Wat gebeurt er met Post? Ontwikkelingen

Concurrent SANDD gaf ook goedkope postzegels voor de particuliere markt uit (bron:website SANDD)

In Hoofddorp kwam aan de Taurusavenue 111 een nieuw hoofdkantoor voor de TNT Group, na de splitsing was hier het hoofdkantoor van TNT Express (foto van Wikipedia 16 maart 2014)

In de tweede helft van het eerste decennium van de 21e eeuw raakt Post langzaam maar zeker in zwaar weer. We noemen een aantal ontwikkelingen en reacties daar op.

Op een macro niveau heeft Post te maken met de liberalisering van de Europese postmarkt. Nederland is hier in een voorloper. Op 1 april 2009 is de markt helemaal open.  Concurrenten ontstaan: SANDD, Selectmail. Post zet hier zelf een goedkope concurrent tegenover: NetwerkVSP. Dit heeft een grote neerwaartse druk op de tarieven tot gevolg. Binnen Europa gaat de liberalisering in andere landen lang niet zo snel. Post hoopte door in een aantal landen een positie te verwerven als tweede aanbieder (UK, Duitsland, Italië), maar dat gaat maar moeizaam.

Een veel grotere druk ontstaat door de toenemende digitalisering van het berichtenverkeer. Email vervangt postverkeer; veel websites worden interactief. In zakelijke en privé correspondentie is het versturen van een brief een anachronisme aan het worden. Volumes beginnen na 2002 langzaam en later steeds sneller te dalen.

Hoewel niet van groot belang voor de infrastructuur op zich speelt wel mee dat de overname van TNT geen groot succes is en dat onder druk van de aandeelhouders besloten wordt tot een splitsing die op 26 mei 2011 effectief wordt. Al snel blijkt dat de financiële effecten van de splitsing voor PostNL ongunstig uitpakken. Door de daling van de koers van TNT, waar PostNL aandeelhouder van is, verdampt een groot deel van het eigen vermogen van het bedrijf. Ook door andere factoren verslechtert de financiële positie.

Post reageert door het formuleren van Masterplannen. Plannen om kosten te besparen. Inhoudelijk of middels de kaasschaaf. Op de overhead, systemen, commercie. Voor alles komt een masterplan. Een hele grote operatie buiten de masterplannen om is het beëindigen van de samenwerking met ING in Postkantoren BV. Beide partijen willen een eigen netwerk. De laatste 250 eigen postkantoren zullen gesloten worden. PostNL gaat een enorme kostenbesparing realiseren door de postale loketdiensten voortaan te laten uitvoeren door retailers die in hun winkels ruimte maken voor een post-servicepunt.

Het is niet genoeg

De Huisnummer Sorteermachine (HSM) zien we hier tijdens een werkbezoek aan Enkhuizen

Op de nieuwe Voorbereidingslocaties (VBL) worden de tassen voor de postbezorgers samengesteld

Steeds duidelijker wordt het dat er iets structureels moet gebeuren. Het kostenniveau moet echt omlaag. Binnen de infrastructuur voor brieven zijn de loonkosten de grootste component. De lonen liggen bij Post veel hoger dan bij de concurrenten. Die hebben een stukloon, het werk wordt uitgevoerd door flexibele parttimers. Post is gebonden aan een CAO en hoewel Post steeds meer goedkope parttime postbezorgers in dienst neemt overheersen bij voorbereiden en bestellen de fulltimers. We moeten in dit proces bedenken dat de techniek een aantal ontwikkelingen wel faciliteert. In het land worden op de voorbereidingslocaties (VBG’s) steeds meer huisnummersorteermachines geplaatst. Op de sorteercentra worden nieuwe machines geplaats, machines die ook steeds beter de afwijkende formaten aankunnen. Nieuwe SOSMA (schift-, opzet- en stempelmachines) leiden tot een hogere kwaliteit en meer efficiency.

Met de vakbonden wordt gesproken over het verlagen van de loonkosten in combinatie met het voorkomen van gedwongen ontslagen. Het alternatief is een reorganisatie met gedwongen ontslagen. Maar het plan om de loonkosten te verlagen werd een mislukking, dus resteerde een grootschalige reorganisatie, die parallel aan de gesprekken over de verlaging van de loonkosten werd voorbereid. Een compleet nieuw logistiek model van PostNL werd voorbereid.

Het effect zou zijn dat 10.000 banen vanaf 2011 zouden vervallen, 4500 medewerkers zouden gedwongen ontslagen worden. Van 10.000 postbodes die zich bezig hielden met voorbereiden en bestellen zou overgestapt worden naar een bedrijf met 25.000 parttime postbezorgers. Uiteraard leidde dit tot landelijke acties en stakingen. Het eindpunt van dit proces was dat in juli 2011 de Ondernemingskamer  na een door de OR aangespannen zaak de bezwaren van de OR verwierp.     Het plan werd doorgezet, het overleg met de OR werd gestructureerd, lokaal management bij de plannen betrokken en een groot overleg comité opgericht waarin alle stakeholders bij de reorganisatie verenigd waren (de SURF Board).

De nieuwe weg van de brief

In de afbeelding is de structuur van het logistieke model geschetst. In het collectieproces wordt de nadruk gelegd op het halen van post bij klanten en het aanleveren op de businessbalies van de sorteercentra. Voor de kleinere zakelijke klant blijven er Business Points, waar ook de postbussen komen te staan. Transport wordt uitgevoerd vanuit een (nieuwe) Transportorganisatie die al het transport regelt, ritten worden uitgevoerd vanuit dertig hubs, verspreid over het land. De sorteerprocessen zowel van brievenbuspost als van partijenpost worden uitgevoerd op één van de zes Sorteer Centra. Vervolgens wordt de post naar een van de negen Centrale Voorbereidings Locaties (CVL) vervoerd per vrachtwagen. Aldaar wordt de post (bijna volledig) door machines gesorteerd op wijk en worden de bundels voor de tassen van de postbezorgers gereed gemaakt. Per vrachtauto gaat de post dan weer naar een hub van de transportorganisatie. Vervolgens worden de 2500 depots (garageboxen e.d.) bevoorraad waar de postbezorgers komen om hun tassen af te halen en daarna hun post die al op de goede volgorde staat te bezorgen.

Maar niet alleen de het proces werd nieuw ingericht. Ook commercieel veranderde een en ander. Het woud van prijs- en tariefstructuren werd vereenvoudigd. Klanten konden voortaan kiezen tussen (dure) 24-uurs post (vandaag gepost, morgen bezorgd) of een Basic product waarbij partijenpost op dinsdag, donderdag of zaterdag bezorgd zouden worden (de piekdagen). Die partijen moesten dan wel twee of drie dagen eerder worden aangeleverd. Dat gaf meer mogelijkheden tot spreiding van werk en meer mogelijkheden tot dagverwerking op de sorteercentra en op de CVLen.

Vermeldenswaard zijn ook nog veranderingen als het afschaffen van de bezorging op maandag en het onderbrengen van de aangetekenden stroom in het pakkettennetwerk.

Hoe de reorganisatie opgepakt werd wordt beschreven op de pagina "De nieuwe weg van de brief - de uitrol"

https://een-postgeschiedenis.jouwweb.nl/nieuwe-bijdragen-mei-en-juni-2022/de-nieuwe-weg-van-de-brief-de-uitrol

Maak jouw eigen website met JouwWeb