Het Lot van de EPK-gebouwen Deel 2
Op een andere pagina werd het lot van de EKP-gebouwen in Leeuwarden, Groningen en Zwolle besproken. Op deze pagina duiken we in de lotgevallen van de EKPn in Den Haag, Utrecht en Arnhem. In Den Haag stonden twee gebouwen naast elkaar, door luchtbruggen verbonden. Het oudste gebouw op de hoek van de Rijswijkseweg en de Waldorpstraat krijgt een eervolle nieuwe bestemming in de zomer van 2021. Het wordt het nieuwe hoofdkantoor van PostNL. Dat verhaal wordt op de pagina Het Nieuwe Hoofdkantoor beschreven.
Boven en onder: een aantal foto's van het voormalige EKP Den Haag, nu winkelcentrum en nog veel meer: The Globe
The Globe ligt uiteraard aan het spoor. Boven zien we rechts boven de trein, nog een stukje van het kunstwerk van Auke de Vries
Het enige EKP dat nog door PostNL gebruikt werd in 2021: VBL Arnhem
Boven: drie nostalgische foto's van het administratiegebouw aan de Mineurslaan 20 in Utrecht
Mineurslaan 20 in Utrecht als appartementencomplex
Foto's met het EKP-gebouw zijn schaars. De bovenstaande foto laat goed zien hoe het gebouw is geplaatst op een langgerekt perceel tussen woonwijk en spoor.. De postperrons liggen onder de overkapping. Het witte gebouw is het administratiegebouw. De verbindende muur van Struycken is goed te zien.
Boven: het postperron in bedrijf, onder nog een luchtopname
De muur van Struycken, nu in staat van verval, diende ook als geluidswal Bron: D.C.Goossen, Utrechts Archief
Den Haag
In het kader van het creëren van het Sternet met de EKP-structuur was het noodzakelijk om bij een Haags station (in dit geval Den Haag HS) een nieuw gebouw neer te zetten. Dat werd het gebouw B aan de Waldorpstraat dat in 1987 geopend werd. Vele jaren heeft het dienst gedaan tot in het kader van Briefpost 2000 het nieuwe Sorteercentrum in Leidschendam geopend werd. Twijfel was er toen of Post het monumentale gebouw ernaast moest aanhouden. Volgens de rekenmeesters kon dat niet uit. Maar desondanks bleef Post het in eigendom houden. Later werd hier nog tijdelijk het hoofdkantoor van Postkantoren BV gevestigd tot met verhuisde naar Utrecht.
Het EKP-gebouw blijkt nu “The Globe” te heten en is verbouwd tot een gebouw waarin werkelijk van alles gebeurt. De firma Flexoffiz verhuurt werkplekken (vier voor € 950 per maand). Er is een avontuurlijk winkelcentrum gevestigd met bijvoorbeeld de grootste Beverwinkel van Nederland. Er is een duikschool, een sportschool en een indoor ijsklimmuur (ook een “gewone” klimmuur).
De geschiedenis na de sluiting is engszins turbulent. Een verhaal vind ik op de site http://www.new-nrg.nl/project/gebouw-the-globe.
Het oude EKP is in 2007 gekocht door The Globe C.V. In 2015 wordt het gebouw gekenmerkt door veel leegstand. De waarde van het vastgoed is mede door de crisis sterk gedaald waardoor het C.V. vermogen nihil is. De waarde van de lening is hoger dan de waarde van het vastgoed en de lening expireert. De bank wil dat het object verkocht wordt, alvorens zij een executie overweegt. De eigenaar wil niet anders dan een waarde optimalisatie van het vastgoed voor de participanten. Het bedrijf New NRG wordt ingeschakeld voor het opstellen en vaststellen van een structuur waarin de participanten en de bank akkoord kunnen geven op een verkoop en het opstellen van een strategisch verkoopadvies. Ook doen ze het voeren van onderhandelingen met de bank en NS Stations. NS Stations wordt de uiteindelijke koper. De bank geeft daarna finale kwijting aan The Globe C.V. De participanten hebben de mogelijkheid hebben om een substantieel aandeel van hun inbreng alsnog tegemoet te zien over een periode van 10 jaar. De projectomvang is ca. 28.000m2.
Dan gaan we drie jaar verder in de tijd. Op 15 januari 2018 gaat er een persbericht de wereld in (ik vind het op de site www.fakton.com):
“Een nieuw leven naast het Hollands Spoor! De Belgische projectontwikkelaar LIFE heeft per 11 januari het gebouw The Globe en een ontwikkelplot (noot: vaktaal voor een stukje grond al dan niet met bebouwing waar een ontwikkelaar wel wat in ziet) aan de Waldorpstraat in Den Haag aangekocht van NS Stations. NS Stations heeft The Globe zelf in november 2015 aangekocht ten behoeve van het stationsproject Den Haag Hollands Spoor. Het project bestaat uit het realiseren van een volwaardige stationsentree aan de Laakhavenzijde en dan specifiek het doortrekken van de thans doodlopende reizigerstunnel en het creëren van een nieuw stationsplein, detailhandel en fietsparkeren. Inmiddels is gestart met de realisatie van het project en heeft NS Stations besloten The Globe weer op de markt te brengen.
The Globe is momenteel met circa 35.000 m2 VVO nog in gebruik door diverse winkels en kantoren. Het ontwikkelplot, gelegen ten westen van het nieuwe stationsplein Hollands Spoor, heeft een terreinoppervlak van ca. 3.300 m2 en biedt ruimte voor een unieke nieuwbouwontwikkeling. Het naastgelegen voormalige Stationspostkantoor, een te transformeren rijksmonument, is sinds 2016 in eigendom van LIFE en maakt de aankoop van The Globe en het ontwikkelplot des te meer bijzonder.
De combinatie van The Globe, het ontwikkelplot en Stationspostkantoor biedt mogelijkheden tot het ontwikkelen van een verassend en uitdagend stuk nieuwe stad in de stad Den Haag. Serge Hannecart, mede-eigenaar van LIFE, geeft aan dat de verwerving van The Globe en het ontwikkelplot perfect past bij het ‘stad binnen een stad’-concept. “Het rijksmonument was al een erg mooie kans, maar deze acquisitie geeft ons de mogelijkheid om door een gebiedsontwikkeling echt impact te genereren op de kwaliteit van leven van het gehele gebied.” LIFE werd in deze transactie bijgestaan door Fakton Capital en Van Doorne. Cushman & Wakefield begeleidde de verkoop namens NS Vastgoed b.v. “
Tot slot van het bericht zijn er lovende woorden voor de Gemeente Den Haag die al jaren investeert in het gebied dat ze het Central Innovation District noemen.
Zowel The Globe als het nieuwe hoofdkantoor van PostNL zijn onderdeel van een groots plan. De krantenkoppen kondigen het aan als “Met HS Kwartier gaat stationsgebied de lucht in” .Vijf torens worden gepland! Veel is er al verbeterd aan de Laakhavenzijde van Hollands Spoor constateert men. Nu is het zaak om de ‘eilanden’ samen te smeden, de Waldorpstraat te vergroenen, en wonen én werken toe te voegen. Dat is de essentie van het grootschalige project HS Kwartier.
Maar er is toch nog één los eindje. Ooit bevond zich aan de achterzijde van The Globe een 42 meter lang metalen kunstwerk van de Haagse beeldbouwer Auke de Vries. Het was speciaal gemaakt om vanuit de trein waargenomen te kunnen worden. Maar het dynamische geheel raakte in verval en werd door de NS opgeslagen. De projectontwikkelaars weten ervan en zeggen ook voorstander te zijn van kunst in de openbare ruimte. Maar de restauratie van de schepping van De Vries is een zaak van de NS, zeggen zij. Die onderzoekt samen met de gemeente en ontwikkelaars of een herplaatsing in het gebied mogelijk is. (Bron: www.denhaagcentraal.net van 22 oktober 2020)
Arnhem
Het voormalige EKP aan de Johan de Wittlaan in Arnhem is, als enige EKP, nog steeds in gebruik door PostNL. Na de opening van het Sorteer Centrum Brieven (SCB) in ’s Hertogenbosch werd het SC Aangetekenden. Nu is het een VBL, een voorbereidingslocatie. De post die van het SCB komt wordt hier gereed gemaakt voor de bestelling door de postbezorgers. Op de pagina waarop we verslag doen van ons bezoek aan Arnhem wordt hier meer over verteld. Daarom gaan we hier er niet dieper op in.
Utrecht
Aan de Mineurslaan in Utrecht ontstond begin jaren 80 een imposant gebouwencomplex, in januari 1985 vond de opening plaats . In feite waren er twee gebouwen. Het productiegebouw, d.w.z. het echte Expeditie Knoop Punt (EKP) en een administratiegebouw.
Het adres van het administratiegebouw was Mineurslaan 20. Het is een gebouw waarin ik nooit zelf gewerkt heb maar wel veelvuldig op bezoek ben geweest. Op de begane grond was (kort) nog een postkantoor, maar een groot deel van het gebouw werd in beslag genomen door de kantoren van het postdistrict Utrecht, later de Regio Centrum en nog later Area Centrum (2006-2013). Op internet is een interessante presentatie over de Aera Centrum te vinden: https://www.slideshare.net/Postnlcentrum/mineurslaan-2006-2013/9.
Van het gebouw werd vanwege de centrale ligging ook druk gebruik gemaakt als vergaderlocatie. Het was ook in van de gebouwen waarin in het begin van het eerste decennium van deze eeuw het Human Relations Shared Service Centre van start ging. Na het jaar 2014 werden functies meer gecentraliseerd en werd het gebouw afgestoten door PostNL.
Op 6 juli 2016 onthult de website https://www.duic.nl/ dat het kantoorgebouw verbouwd zal worden tot woningen. “Het leegstaande voormalig PTT Sorteercentrum aan de Jan van Foreeststraat in de Dichterswijk wordt verbouwd tot woningen. Het college heeft het startdocument vastgesteld voor de realisatie van 218 huurappartementen en drie kleine kantoorruimten.
Er zullen studio’s, 2- en 3-kamer appartementen worden gerealiseerd. De appartementen krijgen een oppervlakte van minimaal 25 en maximaal 54 vierkante meter en zijn vooral bedoeld voor starters en expats. De grotere appartementen op de bovenste laag krijgen een eigen terras. De kleiner appartementen kunnen gebruik maken van twee gemeenschappelijke dakterrassen.
Langs de Kruisvaart komt een gemeenschappelijk terras. Daarnaast wordt het huidige stenen parkeerterrein groener ingericht. De ontwikkelaar, MidNed Projectontwikkeling, stelt voor onderzoek te doen naar de mogelijkheid om een aantal elektrische deelauto’s te plaatsen, zodat minder parkeerplekken nodig zijn. Er wordt onderzocht of er zonnepanelen geplaatst kunnen worden.”
Er is vooral ingezet op studio’s van circa 30 m². Op het dak is in een licht houtskeletbouwsysteem een extra laag gebouwd met driekamerappartementen van circa 55 m². Deze topwoningen beschikken over een eigen dakterras.
Het woningontwerp is van StrandNL architectuur en interieur en het project is uitgevoerd door Bouwbedrijf Van Grunsven. Voor de relatief kleine appartementen is veel belangstelling (zegt Van Grunsven). Het concept waarbij de woningen gestoffeerd worden verhuurd, met pvc-vloerbedekking en gordijnen, vindt vlot aftrek bij woningzoekenden die snel te betrekken huisvesting zoeken.
“De afwerking van het gebouw, met onder andere vast tapijt op de gangen en met reliëftegels afgewerkte kernwanden, ademt zelfs een hotelsfeer.”
Tussen het kantoorgebouw en het productiegebouw stond een prachtig kunstwerk van de hand van Peter Struycken. Een kunstwerk dat gedoemd werd te verdwijnen. In januari 2017 werd dat opgemerkt door de makers van de site http://bureau-nada.nl/de-vervallen-muur/. Ik citeer uit hun beeldende proza: “Aan de Kruisvaartkade aan de Jaarbeurszijde van het Centraal Station ontdekten we een muur overwoekerd door klimop en beklad met graffiti. Misschien is deze vervallen muur je vanuit de trein al eens opgevallen? Ons in ieder geval wel!
Toen we dichterbij kwamen, zagen we dat er metalen bollen in een bepaald patroon op waren bevestigd. Ons deed de wand met de gekleurde bollen denken aan een klimmuur. Een object als deze riep direct vragen op: wat is de functie van deze muur? Wie is de eigenaar ervan? En wat vinden de buurtbewoners ervan? We gingen op onderzoek uit. We kwamen erachter dat het gaat om een kunstwerk van Peter Struycken (1939). Het kunstwerk, een lange golvende betonnen wand, bekleed met gekleurde bollen, werd in 1985 tegelijkertijd opgeleverd met het gebouw van de PTT aan de andere kant van de weg. Het kunstwerk maakte deel uit van de kunstcollectie van het bedrijf en had een prominente plek bij het nieuwe kantoor. Een zichtbaar pronkstuk in de openbare ruimte. Tevens diende het als geluidswand ter bescherming van de nabijgelegen buurt.” …. “Een interview met de kunstenaar stond op de planning, totdat het bericht ons bereikte dat het kunstwerk afgebroken zal worden. De muur van Peter Struycken moet plaats maken voor zo’n 200 woningen die er gebouwd zullen worden. Het gebied is in handen van de NS en voor het kunstwerk is helaas geen plaats meer.”
Over het lot van het productiegebouw kan ik op internet niet veel vinden. Toen ik op een mooie dag het gebouw aan de Mineurslaan bezocht, zag ik opeens een leegte, het pand was verdwenen. Het jaar kan ik me niet meer herinneren. De site www.bouwpututrecht.nl heeft het in 2011 over een stedelijke rafelrand. Er moest een busbaan verlegd worden, parkeerterrein gecreëerd. En zo loste een overbodig pand op in het niets. Het hoofdkantoor van buurman RABO Bank staat er nog steeds te schitteren.
Onder: de leegte na de sloop
Maak jouw eigen website met JouwWeb