Affiches van PTT
In 1998 organiseerde het toenmalige PTT Museum een tentoonstelling over de affiches van de PTT. Bij de PTT rekende men niet alleen de post-, telefoon- en telegraafdienst, maar ook de Rijkspost Spaarbank en Postcheque- en Girodienst. Op deze webpagina laten we een aantal fraaie voorbeelden zien die betrekking hebben op Post. De afbeeldingen passen binnen het tijdsbeeld dat we proberen te schetsen
De voorpagina van de catalogus bij de expositie Grafische verleiders affiches van PTT 1920> heden
Stichting Het Nederlandse PTT Museum 's Gravenhage en Waanders Uitgevera Zwolle, 1998
De tentoonstelling liep in het PTT Museum aan de Zeestraat in Den Haag van 30 januari tot en met 10 mei 1998. De titel van de tentoonstelling en de begeleidende catalogus was “Grafische verleiders – affiches van PTT 1920 > heden”. Alle affiches zijn afgebeeld in het boek, uitgegeven door het museum i.s.m. uitgever Waanders Zwolle.
Het boek bevat een voorwoord van de hand van Ben Koevoets, de directeur van het PTT Museum. De bekende NRC columnist H.J.A.Hofland schrijft een inleiding over het fenomeen affiche. Waarom blijven sommige hangen in het collectieve geheugen en andere niet? Ben Hogesteeger (bedrijfshistoricus) en Ben Koevoets onderzoeken of de collectie representatief is voor de PTT. Het antwoord is ja. De collectie is goed gedocumenteerd. Interessant in hun verhaal is het onderscheid dat ze maken tussen reclame en het aansporen tot efficiënt gebruik van de diverse PTT diensten. Daarvan laten we hier fraaie voorbeelden zien. De PTT plaatste de affiches uiteraard niet alleen in de openbare ruimte, maar maakte ook ruimschoots van de gelegenheid gebruik om in de eigen postkantoren de aandacht te vragen. Natuurlijk waren ook de brievenbussen dankbare affichedragers. In een doorwrocht artikel plaatst Paul Hefting van de Dienst Esthetische Vormgeving van de PTT het affiche in de traditie van de Nederlandse grafische vormgeving. Vanaf de jaren 20 liep de PTT voorop, later was er geen onderscheid meer met de uitingen van andere bedrijven. Paul Mertz schetst de plaats van het affiche in de wereld van de marketing en reclamebureaus. De romp van het boek zijn de afbeeldingen van 128 geselecteerde affiches.
Willem Johan Cornelis Arondeus
1923 58,5 x 36,5 cm
Ter promotie van de eerste kerstzegels naar een ontwerp van Jan Toorop
Ernest Wynants
1928 99,5 x 63,3 cm
Adriaan van 't Hoff
1930 87,3 x 61,1 cm
N.P. de Koo
1933 29,5 x 35,5 cm
Piet Zwart
1934 58,7 x 41,4 cm
Hendricus Theodorus Wijdeveld
1936 90 x 60 cm
Piet Zwart
1938 Brievenbusbiljet
26,5 x 34 cm
Ton van Tast (Anton van der Valk
1938 Brievenbusbiljet
29,4 x 35 cm
Herman Nijgh
1939
62 x 41 cm
Giele Roelofs
1941 Brievenbusbiljet
29,5 x 35,7 cm
Koen van Os
1952 83,6 x 58,7 cm
Frits Stapel
1951 83,1 x 58,3 cm
Kees van Roemburg
1953 83,3 x 58,6 cm
Herman Berserik
1955 83,3 x 60,8 cm
Herman Berserik
1955 84 x 61 cm
Maak jouw eigen website met JouwWeb