Affiches Anno Nu

Elders op deze website plaatsten we een artikel over de affiches van de PTT. Dit naar aanleiding van de tentoonstelling “Grafische Verleiders” in het PTT Museum in Den Haag. Zie: https://een-postgeschiedenis.jouwweb.nl/architectuur-en-kunst/affiches-van-ptt. Bekende kunstenaars werden ingeschakeld om een boodschap van de PTT over te brengen. Affiches werden geplaatst in de openbare ruimte, in de eigen postkantoren en op brievenbussen. In het algemeen waren ze informerend en soms een tikkeltje belerend. In een tijd zonder TV en internet waren er minder mogelijkheden dan tegenwoordig om een boodschap over te brengen. Anno nu is een affiche slechts een bescheiden onderdeel van een multi-media strategie. Maar onze nieuwsgierigheid werd geprikkeld. Dat betekende de start van een zoektocht op internet met behulp van Google. Zoekterm: Affiche PostNL. “Werving” is een element dat vaak terugkomt.

2011 Postbezorger Deel van je leven

Bureau Publicis verzorgde in 2011 een campagne met een doelstelling die als volgt werd beschreven. Het jargon is hopelijk te volgen: “De transitie van PostNL naar deeltijdorganisatie creëert een enorme wervingsbehoefte van 30.000 parttime postmedewerkers per jaar. Het betreft niet alleen postbezorgers, maar ook postsorteerders en postvoorbereiders. Ons doel is daarom een sterk werkgeversmerk te realiseren, waarmee we de komende jaren zowel landelijk als lokaal voldoende instroom van nieuwe medewerkers genereren. Dit vraagt om een campagne die landelijk bijdraagt aan employer branding, maar die ook hyper lokaal inzetbaar is bij pieken. Om uitstroom tegen te gaan, moet de campagne ook bij huidige medewerkers bijdragen aan trots en betrokkenheid.”

De doelgroep zijn primair: Moeders, Vutters en scholieren/studenten en eigen medewerkers. Secundair: Iedereen met mogelijke interesse in een parttime bijbaan.

In de beschrijving van het concept van de campagne wordt er de nadruk op gelegd dat je voor een deel van je leven verantwoordelijk bent voor de post, maar dat er een wereld voor jezelf overblijft.

“Als medewerker van PostNL heb je een parttime baan. Tot max. 15 uur in de week ben je verantwoordelijk voor de post. Het andere deel van de week staat in het teken van je andere bezigheden. Zoals je kinderen, je studie of je hobby's. Zo ben je dus bijvoorbeeld enerzijds postbezorger en anderzijds moeder, of scholier of kunstenaar. En dat is prima te combineren. Conceptueel komt dat samen in het thema 'Postmedewerker. Deel van je leven'. Dit betekent dat er achter elke medewerker een grote gevarieerdheid en rijkheid aan verhalen schuilt. We gebruiken deze verhalen om bij onze potentiële doelgroepen identificatie op te roepen en de voordelen van een parttime baan bij PostNL te etaleren. Intern zorgen de verhalen voor onderlinge verbondenheid en trots.”

We schreven al dat er tegenwoordig sprake is van een multi-mediastrategie. In communicatie jargon: Onze mediastrategie geeft enerzijds invulling aan de nieuwe werkgeverspropositie en stuurt anderzijds direct op conversie. De middelen zijn daarom, zowel landelijk als regionaal, op 3 niveaus ingezet. TV, radio, outdoor, banners, eigen website, interne communicatiemiddelen en advertorials zijn ingezet voor employer branding en een verdere verdieping in jobbranding. Daarnaast gebruiken we H-a-H flyers, promotiemateriaal op events en lokale media voor concrete jobselling

 

https://sanaccent.nl/case/postmedewerker-deel-van-je-leven-2/

2016 PostNL krijgt groene voeten…

Aandacht voor het milieu heeft anno nu alle aandacht bij PostNL.  De Raad van Kinderen vroeg in 2016 wat PostNL allemaal doet om hen in de toekomst een leefbare aarde te geven. Als antwoord bedacht Hollands Lof in samenwerking met Serge.nu de campagne Stop en Stap (‘Ik stop met… en stap over op…). In de campagne vraagt een kind aan een PostNL medewerker: ‘Hé, wat doe jij?’ De medewerker, gefotografeerd met blote voeten in het gras, vertelt vervolgens met een persoonlijk verhaal hoe hij/zij bijdraagt aan minder vervuiling.

Interne boost

Het doel van de campagne is om alle medewerkers bij PostNL aan te sporen met ideeën te komen hoe PostNL nòg groener kan worden. Deze lijst met ideeën wordt eind 2016 gepresenteerd aan de Raad van Kinderen.

Het aardige is hier dat we hier geen modale medewerker treffen. We zien de heer Gerrit Mastenbroek, directeur van de pakkettendivisie van PostNL.

https://www.hollandslof.nl/portfolio/interne-campagne-duurzaamheid-postnl/

2019 Actie voor behoud postbode in Soesterberg: ‘Ik heb hier veel verdriet van’

Natuurlijk, er wordt gemopperd op PostNL. Het draait bij PostNL om massale volumes. En dan gaat er wel eens iets mis. Maar het meeste gaat goed dankzij de enorme inzet van velen. Als je als postbezorger of pakketpostbezorger jaren in een wijk je volledig hebt gegeven, wil een buurt wel eens in opstand komen als  een vast gezicht vertrekt wegen pensionering of werkzaamheden elders. Zo ook in Soesterberg meldde het AD in 2019.

“Soesterbergers zijn een petitie gestart voor pakketpostbode Ruud Kesler (56) uit Zeist, omdat hij na ruim tien jaar zijn wijk in Soesterberg van zijn werkgever Post NL moet opgeven. Er zijn inmiddels - donderdagmiddag - al bijna duizend handtekeningen binnen.” Dit schrijft Piet van Dijk op 3 april 2019. Volgens zijn zoon Mitchell Kesler krijgt zijn vader ander werk vanwege een nieuwe taakverdeling, niet omdat hij niet goed zou functioneren. ,,Integendeel. Hij doet zijn werk erg graag in Soesterberg, kent heel veel mensen en wordt geroemd om zijn klantvriendelijkheid en opgewektheid’’, zegt hij. ,,Ik vind het heel bijzonder dat mensen uit het dorp hem op deze manier willen steunen.’’

,,Ik heb tien jaar lang met ontzettend veel plezier en passie pakketten bezorgd in Soesterberg. Per 1 mei 2019 zal ik mijn vaste route op moeten geven. Ik heb hier veel verdriet van, maar helaas ook geen invloed op. Ik wens mijn vaste klanten goede dienstverlening toe in de toekomst. Ik hoop op vervangers die dit werk net zo accuraat en vol gedrevenheid zullen uitvoeren als ik de afgelopen 10 jaar gedaan heb.”, aldus Ruud Kesler op zijn Facebookpagina.

Initiatiefnemer voor de actie is Channa Koeslag uit Soesterberg. “Dit kan toch niet. Deze man is geweldig voor ons dorp. Als er één bezorger is van Post.nl die altijd op tijd is met leveren van de pakketten is het Ruud wel’’.

 

PostNL zegt het ‘prachtig te vinden‘ dat een medewerker van de organisatie zo wordt geprezen voor zijn werk. ,,Dat beschouwen we als een groot compliment voor hem‘’, zegt Dagna Hoogkamer, woordvoerster. ,,We zien het graag als mensen waardering hebben voor een medewerker. Maar voor een grote organisatie als de onze is het onvermijdelijk om veranderingen te door te voeren. Dat is voor de bewoners wel even slikken, beseffen we. We hopen dat de nieuwe bezorger in Soesterberg net zo hartverwarmend wordt ontvangen als Kesler en dat hij in zijn nieuwe functie ook net zo populair wordt als in zijn huidige.‘’

https://www.ad.nl/amersfoort/actie-voor-behoud-postbode-in-soesterberg-ik-heb-hier-veel-verdriet-van~a31fb9da/

2020 Door corona beseffen mensen opeens dat PostNL belangrijk werk doet

Corona treft Nederland en de wereld. Alles is opeens anders. Post en pakkettenbedrijven krijgen het druk. David Bremmer van het AD interviewt de CEO van PostNL.  We drukken het volledige interview af omdat het een perfect tijdsbeeld geeft.

"Terwijl Nederland massaal thuiswerkt en binnen blijft, helpen de 50.000 bezorgers en andere medewerkers van PostNL het land draaiende te houden. ,,Maar dat kan alleen als mensen 1,5 meter afstand van onze bezorgers houden’’, zegt topvrouw Herna Verhagen. Met het koffiezetapparaat en de waterkraan achter zich geeft ceo Herna Verhagen deze dagen leiding. Het zenuwcentrum van PostNL is verhuisd van Den Haag naar Verhagens keukentafel in Rotterdam. ,,Op ons hoofdkantoor werken momenteel hoogstens tien tot vijftien man.’’

Vergaderen - en dit interview - doet Verhagen via de Microsoft-programma’s Teams en Zoom. ,,Ik probeer zoveel mogelijk contact met iedereen te houden. Twee keer per dag komen we met ons strategisch kernteam bijeen om alle acties door te spreken, met de post- en pakketbezorgers bel ik.’’ Dat is nodig, want waar veel bedrijven hun omzet zien kelderen, komt PostNL om in het werk.

 

Hoe druk is het momenteel?

,,Concrete cijfers geef ik niet, maar zowel bij onze post- als bij de pakkettentak is het aanzienlijk drukker dan normaal. We hebben nu ruim 4000 pakketbezorgers rondrijden die álles bezorgen om thuis te kunnen werken en zijn. Daaronder veel voedsel en levensmiddelen en vergeet niet alle medische post die we afleveren.”

,,Postbezorgers hebben verder beduidend meer kaarten in hun tas. Veel mensen willen familie en vrienden een hart onder de riem steken. Tegelijk doen we veel minder direct mailings voor bedrijven. Alle werkaanpassingen zijn ook kostbaar, want 1,5 meter afstand houden is niet de meest efficiënte werkwijze.’’

Wanneer zag u: corona gaat serieuze impact hebben op PostNL?

,,Eind februari, toen de eerste coronabesmetting in Nederland werd gemeld bij die meneer uit Loon op Zand. We zijn toen meteen scenario’s gaan opstellen, zijn een businesscontinuïteitsprogramma gestart en keken naar wat landen als Italië en China deden.’’

In welk opzicht is de werkwijze veranderd?

,,We hebben 50.000 mensen voor ons werken, dat is een middelgrote stad. Het belangrijkste is dat zij veilig en gezond kunnen werken. Hoe? In de depots en sorteercentra hebben we voor sorteerders en voorbereiders stickers op de vloeren aangebracht die 1,5 meter aangeven. Bezorgers hebben desinfecterende handgel bij zich. Pakjes bezorgen we contactloos. Postbezorgers mogen verder tot acht uur ’s avonds over hun ronde doen in plaats van tot half zes. Zo zijn ze flexibeler, nu de kinderen thuis zijn.’’

Lukt het om uw mensen gezond te houden?

,,Het ziekteverzuim ligt twee keer zo hoog, maar dat komt mede doordat we een zeer ruim ziektebegrip hanteren. We werken volledig volgens de richtlijnen van het RIVM en zeiden vanaf dag één: voel je je niet lekker, of dat nu een kuchje is of de griep, blijf thuis! Cruciaal is dat onze managers contact houden met zieke medewerkers. Zo blijven zij zich verbonden voelen met het bedrijf, zodra ze weer fit zijn, kunnen ze zo terugkeren op de werkvloer.’’

Normaliter is PostNL vaak mikpunt van kritiek, nu oogsten uw bezorgers lof.

,,Door corona beseffen mensen ineens dat onze bezorgers belangrijk werk doen. Ze zien: wat bijzonder dat een bedrijf zeven dagen per week bij me in de straat komt om dingen te brengen of op te halen. Daar zitten nu bovendien veel primaire levensbehoeften bij als voedsel en medicijnen voor ouderen. Ik ben supertrots op mijn mensen.’’

Postbezorgers zijn vaak ook de ogen en oren in de wijk. Moeten zij extra opletten op ouderen?

,,Dat juich ik toe. Kijk hoe het gaat met die eenzame meneer, maak een praatje, mits met 1,5 meter afstand. Onze bezorgers hebben ook eigen kaartjes in hun tas, waarmee ze mensen een hart onder de riem kunnen steken.”

Tegelijk zeggen uw bezorgers dat er een groep Nederlanders is die geen afstand houdt of zelfs pakjes uit de handen grist.

,,Helaas neemt een deel het minder nauw met de maatregelen. Mijn oproep is daarom: geef elkaar de ruimte, letterlijk en figuurlijk! Het is cruciaal dat mensen 1,5 meter afstand houden van onze bezorgers. Voor hun eigen gezondheid en al helemaal voor onze medewerkers. Dankzij hen kan Nederland thuis doordraaien. PostNL heeft een belangrijke economische en maatschappelijke functie; we stellen veel winkels in staat winkel te blijven.’’

U heeft dus geen financiële steun van de overheid nodig? 

,,Op dit moment niet. Het is wel goed dat die maatregelen er zijn, het zijn echt moeilijke tijden voor ondernemers, zelfstandigen en bedrijven.’’

Hoewel drukker dan ooit, is de koers van PostNL mede door corona van 2 euro naar circa 1,10 per aandeel gedaald. Uw bedrijf overnemen is nóg goedkoper.

,,Er heerst nu veel onzekerheid in de wereld, dat zie je ook op de financiële markten terug. Vrijwel alle bedrijven hebben hun koers zien dalen en merken de impact van corona. Ik ga er vanuit dat er straks weer een algehele correctie omhoog zal plaatsvinden.”

https://www.ad.nl/binnenland/door-corona-beseffen-mensen-ineens-dat-postnl-belangrijk-werk-doet~a9466d48/

2020 De Eindejaarssprint

Het postbedrijf heeft altijd te maken gehad met pieken. Met name de overvloed van kerstkaartjes in de periode tussen 5 december en Nieuwjaar stond garant voor een grote piek in het verkeer en een zware belasting voor de organisatie.  In dit tijdperk van e-commerce zijn er een paar pieken bijgekomen. En in de coronaperiode vanaf februari 2020 werd het helemaal een heksenketel. In samenwerking met het bureau “Selmore Creative Agency” vroeg PostNL om begrip bij klanten en het eigen personeel.

“Corona-maatregelen, Black Friday, Sint, Kerst én een lockdown. Ingrediënten voor een giga eindejaarspiek met een continue spanning tussen het enorme aanbod aan pakketten en de maximale capaciteit van PostNL. Een logistieke wedstrijd die we alleen kunnen winnen door heel goed samen te werken met onze klanten. Daarom willen we webwinkels stimuleren om samen met ons de schouders eronder te zetten. Onze campagne heeft twee concrete doelen: grote pieken in de aanlevering van pakketten zoveel mogelijk voorkomen en

sympathie en begrip creëren in het lastige en drukke coronajaar waarin onze zakelijke klanten niet altijd de dienstverlening hebben ervaren zoals ze die van ons gewend zijn. Zodat we samen voorbereid zijn op de drukste periode die de e-commerce markt ooit heeft gezien.”

Doelgroep zijn alle zakelijke klanten, van de grootste e-commerce bedrijven tot zolderkamer webwinkels. En natuurlijk de PostNL-toppers zelf, waarvan sommigen zelfs nachten doorwerkten.” PostNL wil de favoriete bezorger zijn. “Door iedere dag bijzondere momenten te bezorgen en verbindend te zijn in de Nederlandse samenleving. Met onze mensen, de kracht van ons netwerk en slimme oplossingen helpen we zakelijke klanten succesvoller te zijn.”

Het bureau ontwikkelde een thema dat de gezamenlijke uitdaging goed symboliseert: de Eindejaarssprint. “We trekken de vergelijking met de sportwereld en kiezen daarmee automatisch voor een hele eigen vorm- en spreektaal. Met de sympathieke sprintspecialist Churandy Martina en Racende Reporter Frank Evenblij in de hoofdrol laten we zien hoe we ons samen met onze klanten en partners goed voorbereiden op de belangrijkste race van het jaar en geven we concrete sprinttips voor meer eindejaarssucces. Met als belangrijkste tip: bouw je race goed op, verspreid de pakketten en geef het stokje goed door. Zo brengen wij onze klanten naar de finishlijn, waarbij we niet alleen hun coach zijn maar ook hun grootste supporter.”

De media- en middelenstrategie bestaat uit het bereiken van de doelgroep met eDM's en online video's, die ook verspreid worden via LinkedIn. Op een landingspage zijn de sprinttips uitgebreider terug te lezen. En de finish? Die hebben we gehaald!

https://sanaccent.nl/case/de-eindejaarssprint/

2022 De Blockchain Expo in Amsterdam: PostNL aanwezig met crypto stamp NFT

Op 22 september 2022 besteedt Roy van Krieken op de website “crypto-insiders” aandacht aan de eerste crypto-postzegel van PostNL, ontwikkeld i.s.m. de Oostenrijkse postdienst die al ervaring had met de ontwikkeling van zo’n zegel. Voor de leken onder ons nog even de uitleg wat een NFT is (bron: Wikipedia): “Een non-fungible token (NFT, vertaald uit het Engels: niet-

vervangbare of unieke jeton) is een koppeling (een soort eigendom) op een blockchain van een account aan een uniek (niet uitwisselbaar) digitaal item via een smart contract.”

De Blockchain Expo in de RAI Amsterdam is 20 september succesvol afgetrapt. Het evenement stond uiteraard volledig in het teken van de wereld van blockchain en cryptocurrencies en duurt twee volle dagen. Een aantal grote namen binnen de industrie was aanwezig.

Ook zag Van Krieken veel bedrijven die op dit moment wellicht niet direct met de crypto-industrie in verband worden gebracht, maar hierin wel hun strepen aan het verdienen zijn. Denk hierbij aan: Amazon Web Services (AWS), ING, Bosch, Vodafone, en uiteraard PostNL.

Het publiek bestond vanzelfsprekend uit crypto-enthousiastelingen en ontwikkelaars. De toegang was gratis, dus iedereen heeft deel uit kunnen maken van deze unieke blockchain-expo.

Op de foto zien we v.l.n.r.: Hoofd Mail PostNL Bob van Ierland, Ambassadeur van Oostenrijk, Astrid Harz en Patricia Liebermann, Hoofd Filatelie bij Oostenrijkse Post

https://www.crypto-insiders.nl/nieuws/de-blockchain-expo-in-amsterdam-postnl-aanwezig-met-crypto-stamp-nft/

2022 Hoe PostNL in zijn nieuwe campagne alle schakels in de bezorging samenbrengt

PostNL is een bedrijf dat iedereen kent, maar niemand weet  wat voor functies je er allemaal kunt uitvoeren? Een nieuwe campagne moet laten zien wat het bedrijf allemaal in huis heeft, en vooral: alle schakels samenbrengen. Hoe heeft dat vorm gekregen? PostNL heeft duidleijk de behoeft zijn veelzijdigheid te benadrukken en zich te positioneren als een boeiend bedrijf voor (potentiële) medewerkers. In een land waarin de arbeidsmarkt krap is.

“PostNL is een organisatie die ‘stevig in ontwikkeling is, binnen alle vakgebieden’, vertelt Silene Geuze. ‘Dat brengt een stevige uitdaging en verantwoordelijkheid met zich mee om talentvolle medewerkers te kunnen blijven aantrekken en geboeid te houden.’ Vandaar ook een nieuwe campagne, waar de afgelopen maanden hard aan gewerkt is, aldus de Senior Adviseur Employer Branding van PostNL. ‘In deze campagne willen we laten zien wat we als werkgever in huis hebben, verbinden we de mensen die bij en voor ons werken en maken we potentiële nieuwe werknemers nieuwsgierig.”

Een heel pakket aan doelen dus, om maar in PostNL-termen te blijven. En dat allemaal onder het mooie woordspelige motto ‘Breng het samen’. ‘Deze campagne is het begin van een hele strategie waar we ook op onze eigen kanalen plannen hebben om het werkgeversmerk te laten zien, maar ook de wervingscampagnes en onze always on-laag zijn helemaal in lijn gebracht met het employer brand. Een mooie optelsom’, aldus Geuze. ‘De naamsbekendheid van PostNL is natuurlijk wel hoog, maar het is niet altijd duidelijk welke mogelijkheden we allemaal bieden als werkgever. De campagne moet hierin verandering brengen.’

Bijzondere momenten

De nieuwe employer branding-campagne is ontwikkeld door arbeidsmarktcommunicatiebureau Steam. De campagne bestaat uit online uitingen op onder andere social media, maar zal ook offline veelvuldig te zien zijn, via bijvoorbeeld posters en billboards. Het motto van de campagne moet uitstralen dat iedereen bij PostNL aan één en hetzelfde doel werkt: het bezorgen van bijzondere momenten.

Of je nu data-specialist bent, bezorger of HR-medewerker. ‘De campagne laat de gedeelde mentaliteit van doeners, samenwerkers en meedenkers zien’, aldus Geuze. ‘Bij PostNL maken collega’s elkaars werk mogelijk, dus ook de IT-, tech- of logistiekspecialisten hebben een rol in de campagne.’ Door van Dinten, Client Director bij Steam, valt haar bij. ‘PostNL bestaat uit één groot team, alle schakels zijn gekoppeld. Een uniek vertrekpunt voor de campagne!’

 

PostNL kent in Nederland zo’n 37.000 medewerkers. Samen bezorgen zij elke dag zo’n 1,2 miljoen mensen ‘een bijzonder moment’. Het bedrijf kwam in augustus nog in het nieuws toen het bekend maakte enkele duizenden pakketbezorgers extra zelf in dienst te nemen. Het doel is dat op termijn minimaal de helft van alle pakketten in Nederland wordt bezorgd door pakketbezorgers die in dienst zijn bij PostNL. Dat zijn nu 1.900 mensen en dat gaat naar ongeveer 6.000.

PostNL heeft de stevige ambitie om de meest efficiënte en innovatieve logistieke platform voor e-commerce en post te zijn. In, naar en vanuit de Benelux. Dit betekent dat we ook behoefte hebben aan expertise die onze logistieke keten ondersteunen en onze digitale transformatie versnellen. Talent met een bepaalde mentaliteit, manier van denken en werken. Wendbaarheid.’

Bij de uitwerking van dat idee kwam ze heel wat uitdagingen tegen, vertelt Geuze. Budgettair, maar bijvoorbeeld ook: ‘intern draagvlak creëren om te investeren in een employer branding strategie voor de lange termijn. Daarin hebben we nu een mooie start gemaakt.’ Ze zegt dan ook ‘weer enorm veel geleerd’ te hebben in de afgelopen periode. ‘Over het bewegen in een grote organisatie, de verschillende belangen die er bij eenieder spelen leren begrijpen, aansluiten op elkaar, maar ook je eigen koers volgen om uiteindelijk tot resultaat te komen.’

Mogelijkmakers

Ze roemt de samenwerking met Steam. ‘We waren al lange tijd op zoek naar het haakje voor creatie. Zelfs al voordat Steam aan boord kwam. Maar zij hebben echt knap werk geleverd door een ijzersterke werkgeversmerkstrategie uit te denken en vervolgens het haakje ‘mogelijkmakers’ te vinden voor creatie. Werken bij PostNL gaat over het mogelijk maken van bijzondere momenten voor onze klanten.

Naast een extern gerichte campagne, gebeurt er ook veel aan interne communicatie, vertelt Geuze. ‘Op alle depots en kantoorlocaties hangen posters, staan rolbanners en op narrowcasting draait de video. De boodschap daar is: ‘Dankzij jou brengen we het samen’. Daar willen we laten zien: jij bent onmisbaar.

Het bovenstaande is ontleend aan een artikel geschreven door Peter Boerman op 14 september 2022. Dit verscheen op: https://www.werf-en.nl/postnl-campagne-brengt-het-samen/

2024 Hoe PostNL wil laten zien dat een baan als bezorger in ieders leven past

Het is 2024. PostNL heeft een personeelsprobleem. Nijpend is het gebrek aan postbezorgers. ‘Blijf jezelf, word bezorger.’ Onder die catchy noemer lanceert PostNL een grootschalige nieuwe campagne om bezorgers aan te trekken. Hoe kwam die zo tot stand? Peter Boerman schrijft hier over op 22 mei 2024. Hel gericht wordt het denkwerk achter de campagne uitgelegd.

We zien een student eerst blokken voor haar studie, maar daarna een blokje om als pakketbezorger. Fanatiek sporter Ricky is ‘baas op het veld’, maar ook baas in de bus. En dan hebben we ook nog fulltime ouder/parttime postbezorger Deddy, en Margo, die haar actieve leven als oma combineert met een actieve baan. Met deze 4 eigen medewerkers wil PostNL in een nieuwe campagne de vele doelgroepen aanspreken voor wie een baan als post- of pakketbezorger interessant kan zijn. Met als overkoepelende boodschap het mooi gevonden motto: Blijf jezelf, word bezorger.

 

In de nieuwe campagne laten we zien hoe een baan als bezorger in ieders leven past’, vertelt Silene Geuze, Lead Employer Branding bij het post- en pakketbedrijf. Of, zoals in het de video gesteld wordt die bij de lancering van de campagne werd vertoond: ‘Voor ieder leven hebben wij een baan’. ‘Om daarachter te komen, hebben we eerst met bezorgers gesproken over hun werk en hoe zij dit combineren met hun privéleven. We zijn ook een dag meegelopen met bezorgers tijdens hun werk. En daar zijn heel mooie portretten uitgekomen met deze 4 collega’s.’

USP’s benadrukt

PostNL weet de campagne juist treffend te koppelen aan de USP’s van het bezorger zijn: vrijheid en verantwoordelijkheid, autonomie, werksfeer, sociale contacten en tijd over voor andere belangrijke zaken in het leven. Of dat nou studeren of sporten is, of oma of vader zijn. We merkten dat mensen een baan als bezorger niet bij zichzelf vinden passen’, aldus Geuze. ‘Daarom willen we met deze campagne vooral een realistisch beeld schetsen. Heel dicht op de doelgroep, waarmee we ook laten zien dat PostNL een interessante werkgever is voor verschillende doelgroepen. Het is leuk werk. Maar we willen ook oppassen voor mooiweerpraatjes. Het is ook gewoon hard werken.’

Het gaat in de campagne om een combinatie van rationele baanvoordelen en ‘een emotioneel laagje’, vult Maarten Kuipers aan, die namens SteamTalmark bij de totstandkoming ervan betrokken was. ‘Je ziet en voelt de fijne en ontspannen sfeer.’ Bovendien, zegt hij, laat de campagne ook duidelijk de bredere betekenis van het werk zien. ‘We vertellen: wat levert dit werk jou op? Maar laten tegelijkertijd zien dat je ook iets kunt bieden aan anderen. Die niet alleen blij zijn hun post of pakketje te krijgen, maar ook een stukje persoonlijk contact. Als bezorger van bijzondere momenten, als het ware.’

In de eerste fase van de campagne laten we doelgroepen met de baan kennismaken’, legt Geuze uit. ‘Veel van de doelgroepen gebruiken YouTube, maar ook streaming video bij Videoland en Talpa/SBS. Hier draaien we reclamespots vooraf of halverwege een film of een serie. Daarnaast zijn veel van de doelgroepen ook regelmatig onderweg en buiten. Daarom hebben we gekozen om met abri’s aanwezig te zijn in het straatbeeld’, legt Geuze uit. Dat gebeurt op 51 plaatsen, met name in de Randstad, Brabant, Limburg en Zeeland.

Alles komt samen op de campagnesite wordbezorger. Geuze: ‘In de tweede fase van de campagne laten we kandidaten verder met ons kennismaken en worden er advertenties getoond op nieuwssites als nu.nl, AD, en indebuurt en op Meta-platforms tonen we video-advertenties en stories. Met online advertising op Facebook en Google search stimuleren we dan kandidaten om te solliciteren.’

Storytelling

Daarnaast is PostNL op het eigen LinkedIn-kanaal ook gestart met storytelling, waarbij bezorgers worden uitgenodigd hun verhaal te delen hoe hun werk in hun privéleven past. Dat aan de hand van een door SteamTalmark ontwikkeld format. ‘We hebben de campagne intern gelanceerd met een live event’, vertelt Geuze. ‘Daar hebben we hiertoe de oproep gedaan. Verder hebben we berichten op intranet geplaatst en proberen we uitvoerende collega’s te bereiken via narrowcasting en posters op de sorteercentra. Juist omdat het zo over je eigen mensen gaat, vinden we het superbelangrijk ook een goede interne strategie te hebben.’

Die interne strategie moet in de tweede fase van de campagne van medewerkers ook nog meer mede-wervers maken. Daarvoor is onder meer een postkaart ontwikkeld met aan de ene kant een bedankje voor alle bezorgers van nu, en aan de andere kant hernieuwde aandacht voor de al langer bestaande referralcampagne, onder de noemer Tip een topper.

https://www.werf-en.nl/hoe-postnl-wil-laten-zien-dat-een-baan-als-bezorger-in-ieders-leven-past/

Maak jouw eigen website met JouwWeb