Het pakkettennetwerk
Voor deze website interviewden we al eerder Albert Rodenboog, voormalig directeur Operations van PostNL Pakketten. Hij werd dit in juni 2000.Er waren toen vier sorteercentra, in Amsterdam, Zwolle, Dordrecht en Zaltbommel. Waarbij Zwolle bijvoorbeeld 10.000 pakjes per uur kon verwerken en Zaltbommel 5000. Post had net toen een discussie met het overgenomen TNT achter de rug. Het ging om de vraag wie over de pakjes zou gaan. De uitkomst was dat TNT Benelux snel en extra veilig ging doen en Post het “gewone” werk. Ook niet te zware pakketten want dat is arbeidsintensief en lastig in het vervoer.
Schets van Nieuwegein
Binnenplaats Amsterdam
De eerste paal in Westzaan
Inmiddels zijn de aantallen verwerkte pakketten geëxplodeerd van 200.000 per dag naar 1 miljoen. Die kunnen verwerkt worden dankzij het intelligente logistieke concept (NLI genoemd). Vandaag de dag hebben we het over 26 pakkettensorteercentra in Nederland. Nummer 26 is Utrecht Sophialaan 7. Dat is een huurpand en wijkt ook af van de andere 25 die allemaal heel erg veel op elkaar lijken.
Albert Rodenboog vertelde dat men in eerste instantie uitging van een aantal van 20, een investering van € 250 miljoen. Maar de groei maakte uitbreiding noodzakelijk.
De sorteercentra zijn eigenlijk alleen maar een afdak met wat kantoortjes aan de zijkant, een huls, om een machine. Zo’n machine heeft 46 goten, er kunnen 23 auto’s beladen worden in ruim een half uur. In één shift kunnen dus 8 x 46 auto’s beladen worden. In Utrecht, Sophialaan 7 is men destijds begonnen met het uittesten van het concept. Het succes leidde tot de opening van het eerste nieuwe pakkettensorteercentrum volgens het Nieuwe Logistieke Infrastructuur Concept in Waddinxveen in 2011. In 2015 verscheen een filmpje over de Sinterklaasdrukte in Waddinxveen op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=yVQsHEy_MCY
De nieuwe infrastructuur betekende wel dat soms een relatief nieuw gebouw tegen de vlakte moest. Zo vinden we op RTV Oost van 31 juli 2013 het bericht met video dat het sorteercentrum in Zwolle, nog maar 16 jaar oud gesloopt wordt. Johan te Brinke, manager legt uit waarom: https://www.rtvoost.nl/nieuws/168038/Sorteercentrum-PostNL-Zwolle-tegen-de-vlakte.
Binnen het concept past dat pakketten twee keer op verschillende sorteercentra worden gesorteerd, een keer ’s nachts op shift (de verzendsortering) en een keer ’s ochtends op route. Het pand in Nieuwegein van 9.400 m2 is het grootste pakkettensorteercentrum van PostNL tot nu toe en omvat ook een cargo- en pharma & care-hub. In deze geconditioneerde hallen vinden de overslag en distributie van goederenvervoer en medicijnen plaats.
Boven: bovenaanzicht met zonnepanelen
Links: Venlo, vlak voor de opening
Linksonder: Dordrecht
Bron van de foto's is PostNL, behalve de foto's van Kolham
Boven en onder Kolham
Boven: topdrukte in december
Onder: de chauffeur laadt zijn bus
Het is wel goed om te weten dat niet van elk sorteercentrum een auto naar elk ander sorteercentrum rijdt. In Zaltbommel, Almere en Zeewolde zijn “crossdocks” voor de overslag. Binnenkort wordt in Nieuwegein aan het Arsenaaldok 2-4 een Sorteercentrum Kleine Pakketten geopend. Voor piekperiodes (SKNJ -Sinterklaas Kerst en Nieuw Jaar) worden er nog 3 -4 tijdelijke locaties gehuurd.
Bijzonder is dat op de sorteercentra in totaal 26.000 zonnepanelen liggen. Zij wekken gemiddeld bijna 50% van alle energie zelf op die in de pakkettensorteercentra wordt gebruikt. De laatste acht sorteercentra zijn gebouwd volgens het duurzaamheidskeurmerk BREEAM en zijn gasloos.
Als er een nieuw sorteercentrum geopend wordt, besteedt PostNL altijd veel aandacht aan dit gebeuren ten behoeven van de regio. Zo geeft het bedrijf op 1 oktober 2020 een persbericht uit dat het verhaal doet van de start van de bouw in Westzaan (nummer 25). Van hieruit zullen de pakketten in Zaanstad, Purmerend, Volendam en omgeving bezorgd worden. Iris van Wees, directeur Operations maakt melding van een groei van 40% in aantal te bezorgen pakketten door Covid 19. Wethouder Hans Krieger is blij dat zijn bedrijfsterrein volloopt en dat er 400 directe arbeidsplaatsen gecreëerd worden. Marco van der Laan, directeur van het bouwbedrijf Aan de Stegge uit Twello is er trots op dat dit het veertiende sorteercentrum is dat ze bouwen voor PostNL. Zie: https://www.postnl.nl/over-postnl/pers-nieuws/nieuws/2020/start-bouw-pakkettensorteercentrum-in-westzaan.
Hier zien we nummer 24 van de nieuwe reeks in Tilburg: https://www.postnl.nl/over-postnl/pers-nieuws/nieuws/2019/nieuw-postnl-pakkettensorteercentrum-in-tilburg
Het sorteercentrum voor kleine pakketten (SKP) werkt anders dan de andere sorteercentra. Hier zullen alleen pakketjes die maximaal de omvang van een schoenendoos hebben worden verwerkt. Verzend- en ontvangstsortering vallen hier samen. Zo’n 15% van alle pakjes hoeven nu niet meer over de banden, maar kunnen direct naar de busjes. De kleine pakketjes worden gesorteerd zodat ze in een tas kunnen voor de pakketbezorger. Dit ontlast de andere sorteercentra. Het SKP moet het meest gerobotiseerde en geautomatiseerde pakkettensorteercentrum van de Benelux worden. Klanten moeten bij verzending wel klein en groot splitsen (Bron: Dichtbij Uitgave van PostNL, september 2021).
PostNL groeit niet alleen in Nederland, maar is in België ook een geduchte concurrent van BPost. Er is al een Pakkettensorteercentrum in Wommelgem, maar in september 2021 worden nieuwe sorteercentra geopend in Oevel en Desteldonk. Deze sorteercentra lijken verschrikkelijk veel op de Nederlandse centra, maar wijken af vanwege de Belgische bouw- en veiligheidsvoorschriften.
Er zijn dagelijks ongeveer 4.500 pakketbezorgers voor PostNL op pad om overal in Nederland zeven dagen per week pakketten te bezorgen.
Boven en onder: over de banden maken de pakketten een reis door het sorteercentrum
De groei van het netwerk gaat gewoon door. Op 8 april 2024 lezen we in de media dat in Alphen aan de Rijn het 28e "Duurzaam XXL" sorteercentrum wordt geopend. Hoogeveen was nummer 27. In België kent PostNL inmiddels 8 locaties.
Het centrum in Alphen meet 8000 m2, er gaan 350 mensen werken.
De nieuwgebouwde pakkettensorteercentra (de eerste gebouwd in 2011 in Waddinxveen) zijn de volgende (in volgorde van bouwen):
1
Waddinxveen
Overslagweg 2
2742 RJ
2
Elst
Nijverheidsweg 2d
6662 NG
3
Den Bosch
Ketelaarskampweg 4
5222 AL
4
Hengelo
Zuidelijke Havenweg 1
7554 RR
5
Breda
Steltbeemd 1
4824 AP
6
Amersfoort
De Windturbine 8
3815 KP
7
Born
Holtum-Noordweg 107
6121 RE
8
Leeuwarden
Brailleweg 3
8912 BL
9
Kolham
W.J. Ockelslaan 2
9615 TP
10
Den Hoorn
Heernesse 10
2635 DK
11
Halfweg
Linieweg 10
1165 AA
12
Goes
Columbusweg 62
4462 HB
13
Son
Ekkersrijt 3402
5692 CK
14
Ridderkerk
Schaapherderweg 21
2988 CK
15
Opmeer
De Veken 332
1716 KE
16
Zwolle
Nipkowstraat 1
8013 RJ
17
Sassenheim
Einsteinpark 2
2171 TX
18
Amsterdam Duivendrecht
Joan Muyskenweg 150
1114 AN
19
Nieuwegein
Mobilisatiedok 4
3439 JG
20
Apeldoorn
Oude Apeldoornseweg 35B
7333 NR
21
Venlo
Popeweg 66
5928 SC
22
Almere
Wittevrouwen 10
1358 CD
23
Dordrecht
Zernikestraat 2
3316 GZ
24
Tilburg
Ledeboerstraat 82
5048 AD
25
Westzaan
Fokkemast 6
1551 ND
We hebben het vandaag de dag over 26 pakkettensorteercentra. Nummer 26 in deze is Utrecht-Sophialaan 7.
Maak jouw eigen website met JouwWeb