Post in Twente deel 4

Hoe er gebouwen verrezen en weer werden achter gelaten

In de tweede helft van de 19e eeuw bloeiden handel in nijverheid op in het Koninkrijk der Nederland. Dat ging gepaard met een enorme technische vooruitgang en een sterkere rol van de staat. Een van de elementen in die ontwikkeling was de snelle opkomst van een postale infrastructuur. Op veel plekken verrezen  indrukwekkende postkantoren. Wat was er te zien van deze ontwikkelingen in Twente? Waar verrezen er postkantoren en hoe werd de Post in Twente bestuurd? Nu zijn de postkantoren gesloten maar een deel van de gebouwen staat er nog en is zelfs monument geworden. Dit artikel beschrijft de opkomst en de veranderingen in de postvoorziening en de weerslag op de gebouwen van de Post in Twente. Het is een verhaal in een aantal afleveringen. Deel 1 beschreef een stuk postgeschiedenis na ongeveer 1850. In de delen 2 en 3 vertelden we hoe in dertien Twentse plaatsen de eerste hoofdpostkantoren onderdak kregen. In dit deel 4 vertellen we over de postgeschiedenis na 1945 en wat de effecten in Twente waren.

De ontwikkelingen van Post en Postkantoren na 1945

Rond 1975 Nederland verdeeld in ruim 40 uitgangsgebieden

Bron: Gepost.... En Dan (Brochure PTT Post 1977)

Alle logistieke lijnen tussen voorsorteercentra, expeditieknooppunten en centraal punt Utrecht Bron: Rapport Infravisie BOP-M 1991

Het netwerk van de zes Sorteercentra Brieven, verbonden over de weg Bron: Jaarverslag TPG 1999

De 27 rayons in 1996, Twente is nummer 22 Bron: Jaarverslag

Na het tot stand komen van de basis postale infrastructuur groeiden de hoeveelheden post door tot omstreeks het jaar 2000, het dienstenpakket breidde zich uit en Post ging steeds meer  gebruik ging maken van steeds snellere spoorwegverbindingen. Ook het aantal kantoren breidde zich geleidelijk uit. In de groeiende steden kwamen bijpostkantoren en postagentschappen. Na de Tweede Wereldoorlog maakte Post gebruik van een dagnet (met een postrijtuig in de reizigerstrein) en een eigen nachtnet.

De ontwikkelingen in het Postbedrijf kwamen in een steeds snellere stroomversnelling. We maken een onderscheid tussen logistieke, bestuurlijke, organisatorische en technische ontwikkelingen. Ontwikkelingen die overigens nergens strak van elkaar te scheiden waren.

Logistiek veranderde de structuur geleidelijk in de eerste jaren na de oorlog, steeds sneller daarna. De hoeveelheden post werden zo groot dat de werkzaamheden voor de uitgaande post steeds meer geconcentreerd werden op zogenaamde uitgangskantoren waar de expeditie plaatsvond. In 1970 waren dat er ruim 40, in Twente waren dat Almelo, Hengelo en Enschede. In de jaren 70 en 80 creëerde post een netwerk van twaalf expeditieknooppunten, gelegen aan het spoor. Voor Twente werd dit Zwolle. Hier kwam de post binnen uit het land en werd gesorteerd naar de zogenaamde voorsorteercentra. In Twente waren dat: Almelo, Hengelo, Enschede, Goor, Vriezenveen, Nijverdal en Oldenzaal. Hier werd de post gesorteerd voor het bestelkantoor en kwam de post uit de buslichtingen samen. Van en naar Zwolle ging de post per vrachtauto. In de jaren 90 besloot Post de expeditie werkzaamheden te concentreren op zes Sorteercentra Brieven. Eén hiervan kwam in Zwolle. De trein was niet meer nodig in dit concept. In het midden van de jaren 90 werd ook besloten een eigen infrastructuur voor pakjes op te bouwen. Eerst met alleen eigen sorteercentra, vanaf 1997 ook met een eigen bezorgorganisatie vanaf (landelijk) 46 voorsorteercentra, helemaal los van de “gewone” postkantoren. In Twente waren dit Almelo en Enschede.

Bestuurlijk veranderde er ook een en ander. Tot 1955 viel Post in Twente onder een inspectie Zwolle, die werd toen omgevormd naar een relatief zwaar bestaft postdistrict Zwolle, hierin werden veel activiteiten van het hoofdkantoor in Den Haag, maar ook van de hoofdpostkantoren ondergebracht. In 1988 fuseerden de postdistricten tot Regio’s. De districten Zwolle, Leeuwarden en Groningen fuseerden tot de Regio Noord-Oost met zetel in Groningen. De term hoofdpostkantoor werd afgeschaft, die heetten voortaan Resultaat Verantwoordelijke Eenheden. Post werd geprivatiseerd en resultaten halen werd belangrijker dan ooit. Deze organisatievorm duurde tot 1994. De sorteercentra en de distributieorganisatie gingen toen bestuurlijk uit elkaar. Binnen Distributie ontstonden 27 rayons, waaronder het Rayon Twente met zetel in Hengelo. Alle voorsorteer- en bestelkantoren gingen vallen onder de rayonmanager. In 2006 ontstonden rond de zes sorteercentra een geïntegreerde bestuurlijke organisatie, area genaamd. De organisatie leek verrassend veel op die van de oude regio’s. De areamanager voor noordoost Nederland was gevestigd in Zwolle. In 2012 werd ook deze organisatievorm afgeschaft en werd zowel sortering als distributie voortaan vanuit Den Haag aangestuurd.

Organisatorisch werd PTT Post een onderdeel van het geprivatiseerde KPN NV, gesticht in 1989. PTT Post voerde begin jaren 90 Business Units in. Bedrijfsonderdelen die hun eigen broek moesten ophouden en daarom ook graag alles zelf in de hand hadden. We zagen dat hiervoor al bij de pakjes, maar ook de internationale- en exprespost werden in afzonderlijke units georganiseerd. Sterk bepalend voor het gezicht van Post naar de klant toe was de vorming van een aparte BV voor de postkantoren, samen met de ING Bank. De loketten vielen voortaan onder Postkantoren BV. Was men in een gebouw van PTT Post BV gevestigd, dan ging men voortaan huur betalen (andersom kwam ook voor). Postkantoren BV bloeide een aantal jaren, maar met de opkomst van de geldautomaten en het pinnen kwamen er steeds minder mensen op de postkantoren. Toen Post in 2008 besloot tot een fijnmazig netwerk van 2500 eigen servicepunten in supermarkten en andere winkels en ING besloot dat ze liever eigen vestigingen hadden, was het gedaan met Postkantoren BV. De laatste 250 eigen postkantoren gingen sluiten, op 27 oktober 2012 werd in het postkantoor aan de Neude in Utrecht het licht uit gedaan. Te bedenken dat Post ooit een netwerk had met 2000 eigen vestigingen!

Technisch was er sprake van een steeds sneller en ingrijpender automatiseringsproces. In de Expeditieknooppunten werden eind jaren 70, begin jaren 80 machines geïnstalleerd die met behulp van de postcode de brieven konden sorteren tot op plaats niveau. Kon de machine de code niet lezen, dan werd met de hand een indexeercode aangebracht. In de jaren 90 waren er machines ontwikkeld die steeds sneller en beter konden sorteren. Het aandeel automatisch gesorteerde post zou oplopen van 30% tot 95%. Dat betekende dat der postbode de post niet meer op loop hoefde te sorteren. Wat veel mankracht en ruimte op de voorsorteercentra overbodig maakte. Een belangrijke drijfveer voor een verandering van de logistiek. De klant zag het omdat bijvoorbeeld op de tweelingbrievenbus de ene gleuf bestemd werd voor de post in het eigen sorteergebied (voor de Twentenaren was dat heel noordoost Nederland) en de andere gleuf voor rest van het land.

De volgende ontwikkeling was de ontwikkeling van de huisnummer sorteermachine. In eerste instantie werden die op de voorsorteercentra geplaatst (in de periode 2005-2010), maar daarna ontwikkelde Post het proces verder. De werkzaamheden werden vanaf het begin van dit decennium verplaatst naar zogenaamde voorbereidingslocaties, wat betekende dat het werk op de voorsorteercentra verviel. Naarmate de briefpost daalt en de kwaliteit van de sorteermachines stijgt, zien we Post de voorbereiding steeds meer concentreren op de sorteercentra. Ook voor de bestelling zijn geen grote werkruimtes meer nodig. De postbezorger krijgt een aantal tassen aangeleverd op een zogenaamd depot (dat kan een garagebox zijn). In die tassen zit de post al gesorteerd op de volgorde van zijn of haar wijk. 

Zo kunnen we dus constateren dat het klassiek postkantoor niet meer nodig was, door de tijd achterhaald. In het personeelsblad “Dichtbij” van PostNL lezen we in oktober 2013 dat de voorbereidingswerkzaamheden in Goor, Hengelo, Oldenzaal en Haaksbergen voorlopig geconcentreerd worden in Enschede en Almelo. In hetzelfde blad lezen we in december 2013 dat alle panden van Post te koop komen.

Linksboven: een uitsnede uit de kaart Productie Area indeling 2006. We zien de plaatsen waar de Twentse voorsorteercentra gevestigd zijn met de postcodereeksen die beleverd werden vanuit hun VC.

Links: Het Sorteercentrum Brieven aan de Anthony Fokkerstraat 2 in Zwolle

Wat gebeurde er met de Twentse hoofdpostkantoren?

Ootmarsum verloor al in 1927 zijn functie als hoofdpostkantoor, Borne, Delden, Markelo, Rijssen en Haaksbergen in de jaren daarna. Het postdistrict Zwolle en later de Regio Noord-Oost kenden in Twente dus zeven resterende hoofdpostkantoren (RVEn) met een functie als voorsorteercentrum.

Almelo

In 1961 vertrok men naar een nieuw pand aan de Hofstraat 35. Ook dit pand is gesloopt. De laatste periode vond de postvoorziening plaats vanuit de Aalderinksingel 8 op een industrieterrein.  Het pand stamt uit 1966. Hier was het voorsorteercentrum voor een groot gebied gevestigd en stonden later de machines die de post op huisnummer sorteerden. In een deel van het gebouw is nu nog het depot voor de postbezorgers gevestigd, de autoritten en de auto’s voor de buslichting.

Almelo - Hofstraat 35 is al lang geleden gesloopt. Aalderinksingel 8 is nog in gebruik bij PostNL voor diverse functies. Maar het gebouw heeft de nodige leegstand.

Hengelo

Op 25 november 1966 werd het pand aan de Prinses Beatrixstraat 70 feestelijk geopend. In 2009 stilletjes gesloten. Tot 2015 diende het als bedrijfsverzamelgebouw. In 2003 kocht Wolters-Droste Projectontwikkeling het pand met als doel sloop en nieuwbouw van woningen. In de loop der tijd kreeg echter de wederopbouwarchitectuur meer waardering, dat gold voor het centrum van Hengelo, dat gold al helemaal voor het postkantoor. Uit een rapport voor het aangepaste plan citeer ik: “De functionalistische helderheid van het ontwerp, de structuralistische opzet van het ensemble van bouwvolumes, de expressieve, in het exterieur zichtbaar gemaakte draagconstructies, en de imposante natuurstenen gevel aan de Prinses Beatrixstraat zijn voor de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed mede aanleiding geweest het voormalige postkantoor op te nemen in de Wederopbouwdatabank 1945-1965 (dossier nummer POSJ0005, 1 januari 2005). Bij de herbestemming van postkantoor tot woningbouw zijn de bovengenoemde kenmerken dan ook leidend geweest bij de architectonisch uitwerking.22)  Bureau S2 Architecten maakte in opdracht van de projectontwikkelaar een ambitieus plan voor 51 (kleine) woningen. Het complex moet Hengelo Post gaan heten. Tubantia deed op 17 mei 2019 enthousiast verslag van het plan.

Prinses Beatrixlaan 70 krijgt een nieuw leven als appartementencomplex. De foto boven is van Google Streetview.

De foto onder is een artist impression, gemaakt voor de projectontwikkelaar en gepubliceerd in Tubantia

Enschede

Een ansichtkaart en een aantal foto's van het Gemeentelijk monument aan de Boulevard in Enschede. De interieurfoto geeft een beeld van de voormalige publiekshal, zoals in gebruik bij woningbouwvereniging Domijn

“Eén van de meest markante gebouwen langs de Boulevard 1945 (op nummer 326) in Enschede is het “nieuwe” Postkantoor uit 1960. Het pand is ontworpen door Frans Coenraad Johannes Dingemans [1905-1961], die werkte met de functionalistische principes van het Nieuwe Bouwen. Het opvallende gebouw bestaat uit verschillende staande en liggende dozen, die samen een markante compositie vormen. Karakteristiek aan het gebouw is de liggende doos met glazen pui. De hoofdentree heeft een brede bordestrap.

Links van de hoofdingang is een bakstenen schoorsteen geplaatst, gevolgd door een staande glazen doos met trappenhuis. De betonconstructie van het gebouw is zichtbaar gelaten en verdeelt de lange zijgevel in stroken die zijn ingevuld met lichte en donkere bakstenen en glas. In de vensters op de begane grond zijn abstracte figuren afgebeeld. Het Postkantoor is gebouwd in 1960 in opdracht van de Rijksgebouwendienst en is een gemeentelijk monument.”24)

Willem Fhij, voormalig postdirecteur in Eindhoven, nu woonachtig in Enschede, gaf in het Erfgoed magazine Enschede25) een mooie omschrijving van de activiteiten in het gebouw. Op de begane grond een grote publiekshal, waarin de loketten gesitueerd waren. In een vleugel langs de Mooienhof was de expeditie gesitueerd. Hier werd de post verzameld en voor de andere delen van het land gesorteerd. Op de binnenplaats was een los- en laadperron voor de vrachtwagens. Daar kwam ook de te bestellen post aan. Met een lift ging die naar boven waar de bestellers de post sorteerden op straat en huisnummer. Boven was de kantine en waren er de kantoren en natuurlijk de kamer voor de postdirecteur.

Een crisismoment was er in de jaren zeventig. Toen de directie van de PTT besloten had Zwolle tot expeditieknooppunt uit te roepen en hier ook de expeditie functie van Enschede, Hengelo en Almelo te concentreren ontstond er protest in Enschede. Er werden zelfs Kamervragen gesteld, maar die werden deskundig afgewimpeld door de staatssecretaris van dienst.

In de periode 2007-2008 is, nadat Post vertrok, het kantoor ingrijpend gerenoveerd en gemoderniseerd. De loketten bleven echter tot mei 2009 in gebruik bij PostNL. Ook de buitenkant werd opgeknapt. Aandacht was er voor verduurzaming. Woningcorporatie Domijn betrok het pand. Toen we het pand een aantal jaren geleden bezochten konden we constateren hoe gewetensvol de publiekshal gerenoveerd was, maar behalve wij en een vriendelijke dame op de receptie was er niemand. In 2017 vertrok Domijn weer. Het gebouw werd verkocht aan Exlorius, een vastgoedontwikkelaar uit Rijssen. Het plan is om in het gebouw (en in een uitbouw aan de achterzijde) een bioscoop met 10 zalen te vestigen, te exploiteren door Vue Cinema. In december 2020 startte de ingrijpende verbouwing. Ingrijpend, maar met respect voor de status als gemeentelijk monument en de kunst in en aan het gebouw.26)

In 2022 werd bekend dat het complex met bioscopen, restaurant en kantoren "Het Postkantoor Enschede" zou gaan heten. 

Goor

Spoorstraat 23-25 doet dienst tot 1980. Dan wordt een nieuw pand met een loket, bestel- en voorsorteerfunctie geopend aan de Stationsstraat 2. In oktober 2013 wordt deze locatie gesloten en door de afdeling Real Estate van PostNL te koop gezet. Maar er is weinig concrete belangstelling. Tot het najaar van 2021. Op www.goorsnieuws.nl en op www.tubantia.nl lezen we dat het pand tegen de vlakte gaat – na acht jaren van leegstand. De gelegenheidscombinatie “Maatschap De Post”  heeft het plan om hier een appartementencomplex met  22 starterswoningen te bouwen. Niet verrassend gaat het complex “De Post” heten. In juli 2022 wil men beginnen met de bouw.

Links: Een gebouw dat tegen de vlakte gaat, het kantoor aan de Spoorstraat in Goor

Vriezenveen

Boven zien we Manitobaplein 12 nog in functie. Links van het midden de entree. Boven de entree (we gokken) de kamer van de directeur. Achter de bestellerszaal.

Rechts: een foto van de sloop in 2018 (foto: Plegt-Bouwgroep)

Het oude kantoor deed dienst tot 1973 toen de PTT aan het Manitobaplein 12 een nieuw kantoor in gebruik nam. Dit kantoor had een  loket, bestel- en voorsorteerfunctie. Op 2 december 2016 koopt Manitoba Ontwikkeling BV (een samenwerking van Gelepollen BV en Plegt Bouwgroep BV) het pand.  Op 10 april 2018 meldt Tubantia dat, na tien jaar leegstand, de Plegt Bouwgroep hier 12 woningen in diverse types gaat bouwen. Kort daarna wordt begonnen met de sloop.

 Nijverdal

Post startte nieuwbouw aan de toenmalige Begoniastraat in 1962, nu de Willem-Alexanderstraat 9. De opening was in 1964. Dit gebouw werd afgebroken in 2006. In het centrum van Nijverdal staat nu op deze plek een modern winkelcomplex. Een grappig detail is nu dat in de Primera winkel op dit adres een postkantoor is gevestigd.

Links: Op Facebook vonden we een foto van het gesloopte gebouw aan de Willem-Alexanderstraat 9

Oldenzaal

In 1949 werd aan de Langestraat 4 een nieuw postkantoor gebouwd dat dienst deed tot 2013. Op 15 maart 2019 berichtte Tubantia dat begonnen werd met de sloop. In een enthousiast filmpje zien we dat gedeputeerde Monique van Haaf, geassisteerd door wethouder Alida Renkema, de start geeft voor de sloopwerkzaamheden23).  De Herstructureringsmaatschappij Overijssel (de koper van het kantoor) heeft in samenwerking met Gemeente, Provincie, WBO en de eigenaar van het winkelcentrum De Vijfhoek (Unibail-Rodamco) een ambitieus plan ontwikkeld om op de plek van het postkantoor en in de omgeving van dit kantoor tot een herinrichting van het gebied te komen. Op de plek van het postkantoor komen onder meer woonzorgvoorzieningen.

Linksboven: Langestraat 4 in Hengelo

Linksonder: de afbraak in 2019 (bron: HMO)

Tot slot

Boven: Het Sorteercentrum Pakketten aan de Zuidelijke Havenweg 1 in Hengelo (bron: Google Streetview)

Onder: Rust - het voormalige hulppostkantoor in Het Stift te Weerselo

In deze hoofdstukken hebben we als het ware de levenscyclus van Post weergegeven en de fysieke weerslag die deze had op de postale infrastructuur in Twente. Wat we nu nog zien van het bedrijf dat nu PostNL heet, zijn tientallen garageboxen, depots genoemd in de postale vaktaal, van waaruit na een uur of 10 ’s ochtends vele honderden postbezorgers op pad gaan om -nog steeds- brieven, drukwerken en tijdschriften te bestellen. Hun tassen worden ver buiten Twente gevuld en met auto’s naar de depots gebracht. Al is de omvang nog maar ruim een derde van wat het ooit was rond het jaar 2000. Nog steeds kan men naar een “postkantoor”, niet meer voor geldzaken, maar wel voor het aanschaffen van postzegels en afgeven van pakjes. Dat postkantoor is echter niet meer gevestigd in een statig pand in het centrum van de Twentse plaatsen, maar ergens in een hoek van een boekhandel, bouwmarkt of supermarkt. Het is de moderne tijd. In deze moderne tijd bestellen we ook steeds meer bij webshops. Met als gevolg dat voor de Twentse bevolking er in Twente in Hengelo een groot pakkettensorteercentrum is gebouwd, van waaruit een aantal keren per dag tientallen busjes vertrekken om de Tukkers hun pakjes te bezorgen.

Maar enkele monumenten blijven staan om ons voor altijd aan de dienstverlening van een excellent staatsbedrijf van vroeger te herinneren. De gemeentelijke monumenten in  Enschede, Ootmarsum, Vriezenveen en Delden (2x) en het rijksmonument in Borne.

Hoewel ik de schijn tegen heb is het niet mijn bedoeling om volledig te zijn. Zo heb ik geen enkele aandacht besteed aan de bij- en hulppostkantoren. Toch wil ik ter afsluiting nog één kantoor noemen, gelegen op een van de meest idyllische plekken van Twente: Het Stift bij Weerselo. Het pand op nummer 6 en 6a was tot 1970 een hulppostkantoor. Tot 1975 stond het leeg. Na een restauratie en splitsing in twee woningen werd het in 1980 opgeleverd. Door ligging, aangezicht en authenticiteit verdiende dit Storkenhuis de status van rijkmonument.

Noten

  • 1. Auke van der Woud Een nieuwe wereld Het ontstaan van het moderne Nederland Uitgeverij Bert Bakker 2006
  • 2. G.Hoogesteeger en drs. A.R.Kramer Het Postkantoor De geschiedenis van een begrip Uitgave Postkantoren BV 1995
  • 3. Gebaseerd op: Wikipedia; Koos Havelaar en Annette Wiesman Herbestemming van postkantoren Een tweede leven voor de burchten van de post NAI010 Uitgevers 2013; Trouw, 2 januari 1997 (Peter Sierksma) De postkantorengotiek van Cornelis Hendrik Peters
  • 4. Gemeente – Atlas van Nederland Getekend door J.Kuyper 1865-1870 Uitgave: Hugo Suringar Leeuwarden
  • 5. Beschikking van de Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid van den 30sten Juli 1892, no 173, houdende rangschikking van de post- en telegraafkantoren in klassen
  • 6. railgoed.nl
  • 7. Post Ootmarsum Uitgegeven door Ben Morshuis Stichting, Ootmarsum 1996
  • 8. Ronald Stenvert, Chris Kolman e.a. Monumenten in Nederland Overijssel Waanders/Rijksdienst voor de Monumentenzorg 1998
  • 9. In de dissertatie van Van De Schoor staat voor het bouwjaar 1915 vermeld. ( Henk van de Schoor (dissertatie) Bedrijfspanden van de post, telegrafie en telefonie 1850-1915 Een typologisch onderzoek  Leiden 1999).
  • 10. oud-oldenzaal.nl
  • 11. Geschiedenis van de Almelose Posterijen Gepubliceerd op https://mijnstadmijndorp.nl/app/gemeentealmelo/verhalen/geschiedenis-van-de-almelose-posterijen
  • 12. H.Scholten Postkantoor Haaksbergen Gepubliceerd in Aold Hoksebarge Orgaan van de Historische Kring Haaksbergen, december 2008
  • 13. erfgoedrijssenholten.nl
  • 14. https://rijksmonumenten.nl/monument/507925/voormalig-postkantoor/borne/ en

https://www.historischeprojecten.nl/geheugenvanborne/