De Inspectietocht van de Directeur-Generaal naar Zeeuws-Vlaanderen
De werkzaamheden van PostNL spelen zich af in een steeds kleiner aantal gebouwen. Dat betekent dat in de loop der jaren vele gebouwen ontruimd zijn. Bij dat ontruimen is uiteraard veel “oude troep opgeruimd”. Een begrijpelijk proces. Als we zelf verhuizen moet dat ook. Veel officiële stukken zijn uiteraard wel bewaard. Maar vaak beseffen de opruimers niet dat kostbaar materiaal en zeldzame documenten verloren gaan. Of ook niet kostbare spullen, die gewoon aardig en interessant zijn. Gelukkig dacht iemand bij het ontruimen van Achterweg 1 er aan dat wij misschien wel belangstelling zouden kunnen hebben voor een dik boek, een ingebonden exemplaar van P.T.T. Bedrijfsbanden 1945-1948. Zeker wel!
“P.T.T. Bedrijfsbanden” was de naam van het Maandblad voor het personeel van het Staatsbedrijf der P.T.T. De eerste pagina’s zijn uit het exemplaar gescheurd. Het eerste volledige nummer is dat van december 1945. Wat een tijdsbeeld verschijnt in de bladen! Indrukwekkend zijn de pagina’s van collega’s “Gevallen voor de Vrijheid”. Allemaal afgebeeld met (pas)foto.
In de zevende jaargang no. 3 van maart 1946 viel ons oog op een artikel dat verslag doet van een inspectietocht van de directeur-generaal door zwaar getroffen gebieden. Als eerste bezoekt hij Zeeuws-Vlaanderen, later bezoekt hij Limburg. Het westen van Zeeuws-Vlaanderen is zwaar getroffen tijdens de Slag om de Schelde.
In dit artikel willen we een beeld geven van de postkantoren in de regio vóór de slag, we citeren uitgebreid uit het genoemde artikel om een beeld te geven van de verwoestingen. De moed van de postmedewerkers doet ons denken aan de moedige Oekraïners die na elke luchtaanval weer proberen hun infrastructuur weer op orde te krijgen. Tot slot een impressie van hoe het verder ging met de postkantoren in Zeeuws-Vlaanderen.
Zeeuws-Vlaanderen, afgebeeld in de King Atlas uit 1981. Ter oriëntatie.
Twee afbeeldingen die het verloop van de Slag om de Schelde weergeven. Boven het totale overzicht. Rechts het gebied waarin zwaar gevochten werd, globaal tussen Zeebrugge en Biervliet.
Bron van beide kaartjes is Wikipedia.
De Slag om de Schelde
De Slag om de Schelde was een gigantische militaire operatie door de Geallieerden in het noorden van België en Zeeland en het westen van Noord-Brabant. Antwerpen met zijn essentiële haven, was al bevrijd, maar de Duitse troepen bezetten nog de beide oevers van de Schelde in Zeeland. Deze troepen hadden opdracht om de monding tot het uiterste te verdedigen. Deze slag was de grootste operatie op Nederlands grondgebied tijdens de Tweede Wereldoorlog. De bevrijding van de Scheldemonding werd opgedragen aan het Canadese 1e Leger, en zou vitaal zijn voor de geplande doorbraak door de Siegfriedlinie, aangezien de geallieerde bevoorradingslijnen nog steeds terugliepen tot aan de landingsstranden in Normandië. De slag vond plaats tussen 2 oktober en 8 november 1944. De Canadezen, geholpen door troepen uit een aantal andere landen behaalden hun doel. Op 28 november voer het eerste konvooi de haven van Antwerpen binnen. De prijs was hoog. Het Canadese leger verloor bijna 13.000 man (dood, gewond of gevangen), waarvan de helft de Canadese nationaliteit had.1)
Bovenstaande spoorkaart is afkomstig van: https://www.nicospilt.com/index_spoorkaarten.htm.
Ze dateert van 1949, maar in essentie is het hetzelfde netwerk als voor de oorlog. Het is goed te zien dat er destijds drie bootverbindingen over de Westerschelde lagen.
De hoofdpostkantoren voor de oorlog
De P.T.T. was voor de oorlog een strak geregeerd centralistisch staatsbedrijf. Vanuit Den Haag werd vrijwel alles bepaald. Het postvolume was enorm gegroeid na 1870. In Nederland was, met de uitbreiding van het spoorwegnet ook een netwerk van postverbindingen over het land gelegd. ’s Avonds gepost, de volgende ochtend in de bus was geen fictie maar feit. Zelfs meerdere keren per dag werd post bezorgd. Het postale netwerk was een wezenlijk onderdeel van de infrastructuur voor communicatie. Regionaal kende de P.T.T. inspecties voor de Posterijen en Telegrafie. Zeeland en het west van Noord-Brabant vielen onder de inspectie Middelburg. Deze inspectie kende zesentwintig hoofdpostkantoren, waarvan er vijftien in Zeeland lagen en daarvan zeven in Zeeuws-Vlaanderen. Dat waren: Axel, Breskens, Hulst, IJzendijke, Neuzen (later Terneuzen), Sas van Gent en Sluis.
De directeuren van deze hoofdpostkantoren waren verantwoordelijk voor alle kantoren in hun “ressort”. Voor de hulppostkantoren, waarvoor een kantoorhouder verantwoordelijk was en voor de “poststations”.
De post voor Zeeuws-Vlaanderen werd aangevoerd per spoor via de lijn die loopt van Bergen op Zoom, Roosendaal, Goes, Middelburg en Vlissingen. Op dit traject werd op drie plekken de post overgeslagen om per auto via de pont verder te gaan. Dat ging om drie trajecten: Kruiningen - Perkpolder, Hoedekenskerke- Terneuzen en Vlissingen – Breskens.
Kortom: De Administratie der Posterijen had ook in dit, ver van het landelijke centrum gelegen stukje Nederland, zijn zaakjes goed voor elkaar. Maar toen kwam de oorlog. Wat we weten is dat tijdens de oorlog nog heel lang alles in Nederland gewoon werkte. Ambtenaren – wat de medewerkers van de P.T.T. toen nog waren- deden hun plicht. Maar toen ontbrandde in 1944 de oorlog in Zeeuws-Vlaanderen.
De inspectietocht
Na de oorlog was er een enorme schade, vooral in het westen van Zeeuws-Vlaanderen. De hoogste ambtenaar van het Staatsbedrijf der P.T.T. achtte het noodzakelijk om zelf de schade in ogenschouw te nemen. Uiteraard ook om zijn eigen medewerkers een hart onder de riem te steken. Het is merkwaardig dat zijn naam in het artikel niet genoemd wordt. Blijkbaar was dat niet nodig. Tussen 1 augustus 1945 en 28 februari 1947 was dit dr. L. Neher, directeur-generaal bij het minister van Binnenlandse Zaken, dr. L.J.M. Beel. We houden in het geciteerde artikel de oude spelling uit 1946 aan.
Boven: Niet meer te herkennen als een voormalig postkantoor is de vestiging van Etos aan de Gentsestraat 16 te Hulst. (bron: Streetview)
“Eenige weken geleden heeft de Directeur-Generaal een autotocht gemaakt door Zeeuwsch-Vlaanderen en later door Noord-Limburg om zich persoonlijk op de hoogte te stellen van de vernielingen aan postinrichtingen alsmede van de omstandigheden onder welke het personeel den dienst aldaar moet verrichten.
Wij vonden isp i.a.d. 2) T. ven Houwelingen, fd hdr. P.3), die den tocht medemaakte, bereid ons daarvan iets te vertellen.
Aangezien Zeeuwsch-Vlaanderen nog niet via Zuid-Beveland of Walcheren per auto bereikbaar was (de ferry-booten voeren nog niet) moest het gezelschap de reis maken via Antwerpen, om bij Hulst het eigen land weer te kunnen bereiken, een omstandigheid, die op zichzelf misschien wel aantrekkelijk lijkt, maar in feite allerlei moeilijkheden opleverde in verband met visa e.d.
Te Hulst - en trouwens in vele andere plaatsjes in de omgeving - viel het al dadelijk op, dat het Oosteliike gedeelte van Zeeuwsch-Vlaanderen in verhouding slechts weinig heeft geleden. Ettelijke kantoren, onder welke Terneuzen, hadden glas- en andere kleine schade. West-Zeeuwsch-Vlaanderen daarentegen, waarvan de Duitschers één groot bunker- en mijnenveld hadden gemaakt en waar zooals bekend de groote strijd is gestreden om de Schelde, de voor de Geallieerden onontbeerlijke toegangsweg tot de haven van Antwerpen, vrij te krijgen, heeft ontzettend geleden.
Links en boven: Terneuzen kent nog een prachtig voormalig postkantoor dat in 1910 geopend werd.
De foto links (7856) stamt uit de periode 1910-1920, de foto rechts uit de periode (1910-1920). Beide zijn afkomstig uit de Beeldbank van het Zeeuws Archief
Boven het Telegraaf- en Postkantoor van IJzendijke gelegen aan de Goeverneurstraat 2-4 (8679)
Rechts: Breskens, Gezicht op Spuikom, het postkantoor en Hotel de Commerce, foto uit de periode 1890-1900. Het hotel is het witte gebouw, het postkantoor is het gebouw rechts daarvan (8186). Het adres was Spuiplein 15-17. Het stond daar van 1890 tot 2011, toen werd het afgebroken.
Bron van beide foto's: Beeldbank Zeeuws Archief
Van IJzendijke uit, waar intrek werd genomen in een zwaar beschadigd en vrijwel leeggeplunderd hotelletje, werden verschillende plaatsen bezocht. Zoowel het kantoor als de woning van den kantoorhouder te IJzendijke hebben ernstig door de oorlogshandelingen geleden. Men wist zich echter te redden door den dienst naar een van de intact gebleven kamers van de ambtswoning over te brengen, De kth 4) zelf moest elders onderdak. De omstandigheden zijn daar ook moeilijk.
In het zeer geteisterde Breskens, dat voor de helft is verwoest, heeft ook het P.T.T.-kantoor ruimschoots zijn deel gekregen. Hoewel de grootste gaten reeds provisorisch waren dichtgemaakt, droegen muren, plafonds, kasten enz, nog duidelijk de sporen van granaatscherven. Het meubilair was totaal verwoest; boven de bestellerstafels had men een groot zeil moeten spannen om inregenen te voorkomen; de brandkasten waren onbruikbaar, één lag buiten op straat, de andere had geen deur. Door de gaten, reeten en kieren blies de koude, gure wind van het hier zoo vlakke land.
Onmiddellijk na de bevrijding was op alle kantoren het werk weer zoo goed mogelijk opgenomen en al spoedig kon de Post weer draaien, zij het op zeer primitieve wijze. Met opgewektheid werd de dienst aanvaard. Er werd niet geklaagd, niet gemord (wat zou het op dat oogenblik geholpen hebben?), er werd aangepakt; de dienst moest voortgang hebben, zoo vond men, en zoo mogelijk het éérst, vóór de eigen zaken. Deze mentaliteit werd ook op andere kantoren opgemerkt; zij heeft den Directeur-Generaal en zijn gezelschap zeer getroffen.
Via Groede, dat een buitengewoon gunstige uitzondering vormt en slechts zeer weinig is beschadigd (het was hospitaalcentrum en werd als zoodanig ontzien) ging het naar Nieuwvliet. Het huis van den stationhouder bevond zich in treurigen toestand: het was hier en daar met zinken platen afgedekt, spouwmuren waren kapotgeschoten, kozijnen er uit, enz. Men sliep op zolder, met opgestoken paraplu! Daar de brievenbus eveneens was vernield, kwam de geposte correspondentie in een daarnaast gelegen gat in den muur, met het gevolg helaas, dat de ratten de brieven enz. opvraten.
Te Cadzand was het geheele huis van den kantoorhouder, verwoest. Deze - reeds op jaren - bleek door den tegenslag geenszins verslagen, integendeel. Niet lamenteeren of kletsen, maar doen, is zijn leus. Hij liet onmiddellijk zijn in puin geschoten kantoortje weer opbouwen uit de oude steen! Ondanks allee misère om zich heen voerde hij een opgewekt gesprek met den Directeur-Generaal. Deze had zichtbaar schik in den vitalen vertegenwoordiger van de oude garde.
Zuidzande. Het kantoor is weg. De dienst wordt uitgevoerd in de huiskamer, waar het publiek door den gang binnen komt. Alles heel gemoedelijk. Ook hier een stemming van zich met alle kracht verzetten tegen den tegenslag, een groote liefde en zorg voor het werk, voor den dienst, die nommer één is.
Linksboven Nieuwvliet. Links het hulppostkantoor in Cadzand, waar niets van overbleef. Het lag aan het Wilhelminaplein 1.Deze foto komt uit PTT Bedrijfsbanden 1945-1948
Oostburg, een foto uit de periode 1910-1920 nr. 8433 uit de Beeldbank van het Zeeuws Archief
Helemaal boven, het volledig vernietigde Suis, daar onder een foto die we vonden op Facebook, de Kapellestraat in oude glorie. Het postkantoor aan de Kapellestraat werd in 1899 opengesteld.
Hier boven een foto uit de Bedrijfsbanden, waarop we kunnen zien hoe het kantoor er bij lag in 1946.
Rechts twee foto's van het hoofdpostkantoor te Aardenburg. Het ligt aan de Weststraat 44-46 en was van 1910 tot en met 1969 in gebruik. Onder een "still" uit een film van de PTT uit 1950 over de weg van een brief tussen Roodeschool en Aardenburg.
Te Oostburg, dat voor twee derde werd vernield, was de huiskamer, van den directeur als kantoor ingericht. Uit den aard der zaak is deze ruimte veel te klein om een behoorlijke uitoefening van den dienst mogelijk te maken. Men weet zich echter wonderlijk goed te behelpen.
Te Schoondijke was het al precies zoo. Ook hier bleef de woning van den kth gespaard, het kantoor ging verloren.
Van het stadje Sluis bestaat zo goed als niets meer. Denkt U dat eens in: uw woonplaats volkomen verdwenen! Voor den kantoorhouder zullen, nu waarschijnlijk twee barakken worden geplaatst, de eene bestemd voor den dienst, de andere als woning.
Ten slotte Aardenburg. Van het eigen hechte en sterke Rijksgebouw was alleen nog maar het kantoorlokaal bruikbaar.
De kantoorhoudersfamilie kon er niet onderdak; zij evacueerde naar Brugge in België. De kinderen, die nog te Aardenburg schoolgaan, slapen nu ’s nachts in “vaders kantoor" en koken er hun potje.
De Directeur-Generaal heeft bij herhaling al zijn invloed aangewend, zoowel bii den Rijksgebouwendienst en Commissie Nood-voorziening als bij de gemeentebesturen, om de behuizing van de P.T.T.-diensten zoo vlug mogelijk draaglijk te maken. Door gebrek aan materiaal en werkkrachten vorderen de herstelwerkzaamheden echter uiterst langzaam; in verscheidene plaatsen kon zelfs nog niet eens begonnen worden. Men moet dus nog geduld hebben. Men kan er evenwel van verzekerd zijn, dat het Hoofdbestuur alles doet en steeds opnieuw zal blijven doen en steeds opnieuw zal blijven doen om deze aangelegenheid zooveel mogelijk te bespoedigen. Ditzelfde geldt, aanzien van het gebrek aan meubilair.”
Het artikel vervolgt met een volgende reis van de directeur-generaal naar het noorden van de provincie Limburg.
Onthutsend nieuws in de PZC van 1 oktober 1991
Hoe ging het verder?
We hebben de indruk dat er hard gewerkt is aan de wederopbouw in Zeeuws-Vlaanderen. In 1950 maakt de PTT een propaganda film5) waarin we in een half uur het traject van een brief volgen tussen twee uiterste punten van Nederland. Het Groningse Roodeschool en het Zeeuwse Aardenburg. Een verhaal van veel stoom en stoere mannen. De trein brengt de brief naar Vlissingen, daar gaat de zak waarin de brief zit op weg naar de boot naar Breskens. Op het traject worden nog wel oude legervoertuigen ingezet. We zien de postauto stoppen voor het kantoor in Aardenburg en de brief bij een schone jongedame afgeleverd worden voor het ontbijt. De Post werkt weer als vanouds.
Geleidelijk komen er wel veranderingen. In 1955 wordt de inspectie een postdistrict met grotere verantwoordlijkheden. Eind jaren tachtig kwamen er Regio’s. Zeeland valt onder de Regio Zuid-West in Rotterdam. De kleine hoofdpostkantoren fuseren tot grotere Resultaat Verantwoordelijke Eenheden. Na 1994 bestaat er nog een aantal jaren een rayon Middelburg. Dan zijn de Loketdiensten (dat werd Postkantoren BV) al afgesplitst van de postdistributie.
Boven de situatie in 1968. De zwarte puntjes zijn de hoofdpostkantoren, nog vier resteren van de oorspronkelijke zeven. De ronde bolletjes zijn de hulppostkantoren. Onder de situatie in 2006. In Hulst, Terneuzen en Oostburg zijn nog voorbereidingslocaties. De cijfers zijn de postcodes van de gebieden.
Groot was de schrik in het westen van Zeeuws-Vlaanderen toen op 1 oktober 1991 aangekondigd werd dat vele kleine kantoren zouden worden omgezet in agentschappen. De PZC deed op 1 oktober verslag van het onbegrip bij personeel en bevolking.
Een aantal kantoren zouden gemoderniseerd worden. Maar toen heel Nederland geld ging pinnen uit de automaat in plaats van een cheque te innen bij het postkantoor gingen ook de laatste eigen loketten van Post dicht en moest men voortaan bij een servicepunt in een winkel terecht.
Ook de sortering en distributie van de post werd steeds meer geautomatiseerd en grootschaliger aangepakt. In 2006 zien we dat Zeeuws-Vlaanderen nog drie voorbereidingscentra kent waar de post wordt voorbereid om daarna naar een lokaal depot te worden gebracht om door een postbezorger te worden bezorgd. Na dit jaar zien we de aantallen bezorgde brieven alleen maar dalen, met oplopende percentages tot 10% per jaar. Maar ook in Zeeland bleven de aantallen te bezorgen pakketten stijgen. Die worden beleverd vanuit Goes.
- 1 Bron: Wikipedia
- 2 Het staatsbedrijf leefde op afkortingen isp a.d. is een rangaanduiding. Ik schat in, nu vergelijkbaar met de schaal 15 bij de Rijksoverheid.
- 3 Hdr staat voor hoofddirecteur, P voor Post
- 4 Kth staat voor kantoorhouder
- 5 Zie: https://www.youtube.com/watch?v=sXs8nMv6PCA&t=21s
Nog een paar beelden tot slot
De voormalige voorbereidingslocatie in Oostburg, aan de Grote Beer 5 staat te koop op Funda
Sas van Gent kent nog een monumentaal postkantoor uit 1898, gelegen aan het Wilhelminaplein 1
De bovenstaande vestiging van Post aan de Hughersluis 27 in Terneuzen werd in 1991 gebouwd.
Hulst, Dubbele Poort 3. Nu gesloopt voor woningbouw
Maak jouw eigen website met JouwWeb