Het Postmuseum aan de Zeestraat

Tijdens de introductieperiode bij Post bracht elke groep startende medewerkers een bezoek aan het Postmuseum aan de Zeestraat in Den Haag. Dat lag letterlijk “om de hoek” bij het hoofdkantoor van de PTT aan de Kortenaerkade. Ik vond het interessant en een aantal jaren later kwam ik er met veel plezier om het onze kinderen te laten zien. Ze gingen met plezier mee. (Interessanter dan het Mauritshuis, om maar eens wat te noemen). Later kwam ik er voor enig bescheiden onderzoek. Maar op 31 januari 2024 ontvingen we een mail die hard aankwam. “Beeld & Geluid in Den Haag, museum voor nieuws en journalistiek, zal per 1  september 2024 de Zeestraat verlaten. De succesvolle programmering en educatieve workshops rond thema’s als mediawijsheid en journalistiek zullen met partners op locaties elders in de stad worden voortgezet. Daarmee komt een einde aan de lange geschiedenis als museum, die het pand op de Zeestraat heeft.”  Wat is er gebeurd?

De start

Al in 1872 werd het eerste postmuseum ter wereld gesticht, in Berlijn, door Generalpostdirektor Heinrich von Stephan. Dit voorbeeld werd nagevolgd door veel ander landen. Het was een particulier die de aanzet gaf tot een Nederlands Postmuseum. De heer P.W. Waller schonk in 1924 zijn filatelistische verzamelingen aan de Staat onder de voorwaarde dat de Staat zou bijdragen aan het stichten van een “rijkspostmuseum”. Het Staatsbedrijf der PTT vond het een goed idee en was van mening dat in het museum de geschiedenis van de posterijen, telegrafie en telefonie uitgebeeld moest worden. Een bedrijfsmuseum. Prompt ging de PTT zelf verzamelen. Ook het levende bedrijf moest getoond worden. Het museum werd een zelfstandige stichting. In 1929 werd het museum geopend aan de Zeestraat. In een aangekocht pand, de voormalige Koninklijke Bazar uit 1843.

 Bij het 50-jarig bestaan in 1979 schreef drs. Ph. Leenman, directeur-generaal der PTT in Het PTT-bedrijf Deel XXI nr. 3 mei 1979 ”Er zijn ruimschoots voldoende aanwijzingen voor de verwachting dat het Postmuseum zijn taak in de toekomst met élan zal blijven vervullen en zich op deze wijze met ere in het Nederlands museumwezen zal handhaven.”

Linksboven: het oudste postmuseum ter wereld in Berlijn

Linksonder: Het museum aan de Zeestraat in 2023, Beeld & Geluid Den Haag

Verbouwing en verzelfstandiging

In 1980 werd het pand ingrijpend verbouwd, op 2 oktober 1985 heropende Prins Bernard het vernieuwde museum, 10 jaar later werd het vergroot, na aankoop van een belendend pand.  Nummer 82, een pand uit 1916, gebouwd als Theosofentempel. De vrijmetselaren hadden er een loge gevestigd. Sjaak Bral noemt dat in zijn column in het AD  van 31 januari 2024: “Zeg maar gerust een ereloge: het betonnen gewelf is een attractie op zich.”

De naam werd in 1989 gewijzigd in PTT Museum. Dat was logisch want van het begin af aan was het de bedoeling om aandacht te besteden aan zowel post als telegrafie en telefonie.

In 1998 komt het museum op meer afstand van de PTT te staan. De stichting mag het gebouw kopen voor f 1 en krijgt van de voormalige PTT, die zich dan splitst in KPN en TPG (TNT Post Groep) een bruidsschat mee van f 78 miljoen.  Aan de Zeestraat 80 kon men van enkel de rente al de boel draaiende houden, zo was de gedachte. Maar de bruidsschat verdampte in de tijd. Zie hier na.

Het krijgt ook een nieuwe naam: Museum voor Communicatie. De bezoekers kunnen hier alles op het gebied van communicatie ontdekken, afgekort wordt het MusCom. Dit is overigens een trend die we internationaal zien (Bern, Berlijn). Meerdere postmusea veranderen van koers.

Links: een sfeervol beeld uit eind jaren tachtig. Het museum was populair bij kinderen

Een nieuwe naam: COMM

In het voorjaar van 2016 sloten de deuren voor een grootschalige verbouwing.  In 2017 volgt de heropening onder (weer) een nieuwe naam: COMM. Dit gaat opnieuw gepaard met een koerswijziging. De focus van de tentoonstelling richt zich op de invloed van communicatie. Zelf ben ik heel benieuwd hoe de veranderingen uitpakken. Op 11 januari 2018 heb ik eindelijk de kans om een kijkje te gaan nemen. Na alle gemengde berichten vind ik zelf het museale deel best mooi geworden. Zeker, er staat minder dan er stond. Maar al met al krijgt de bezoeker toch wel een mooi overzicht van de geschiedenis van de PTT.

de tekst gaat onder de volgende foto's verder

Linksboven: impressie van een van de zalen, de brievenbussen. Rechtsboven: een bijzonder exemplaar fraai uitgelicht

Linksonder: in het restaurant is een fraaie schildering te zien van de hand van Peter Alma uit 1952. 

Prachtige zalen te huur bij Beeld & Geluid Den Haag (bron: website Beeld & Geluid)

In opspraak

Helaas raakt het museum dan in opspraak. Tobias Walraven trad aan als directeur en de nieuwe plannen werden erg kostbaar.  De nadruk was komen te liggen op een zalencentrum met een daarbij gelegen museum over de post.

Het journalistieke onderzoek collectief Follow The Money (FTM) publiceerde uitgebreid over misstanden. Volgens FTM bleek dat museumdirecteur Tobias Walraven jaarlijks grote bedragen voor zichzelf declareerde. Walraven verdiende ook veel meer dan bijvoorbeeld de directeur van het Rijksmuseum.  Ook huurde hij voor een bedrag van bijna 400.000 euro bedrijven in waarvan hijzelf bestuurder en aandeelhouder was. Op basis van deze negatieve berichtgeving besloot de directeur op te stappen. Daarnaast heeft het museum te kampen met tegenvallende bezoekersaantallen. In perspublicaties lezen we: “Rasondernemer Tobias Walraven is begin 2016 door de raad van toezicht van het Museum voor Communicatie gevraagd als interimmer om orde op zaken te stellen bij het zieltogende, stoffige museum. Hierop maakt hij een plan, bezuinigt op personeelskosten en laat het museum in anderhalf jaar tijd voor circa € 11 miljoen ombouwen tot een horeca- en zalencentrum. Een ander voorbeeld van de veranderde koers is het afstoten van de uitgebreide filatelistische collectie. Die wordt ondergebracht bij het Nationaal Archief. Het bedrag van € 11 miljoen  bedrag typeert een oud-museumdirecteur als ‘exorbitant veel’. Het museum had in 2016 een balans van bijna 2 miljoen euro en zag circa 26.000 bezoekers verschijnen.” De voorzitter van de Raad van Toezicht ziet het probleem niet zo. Willem Ackermans  laat in het FD weten dat de opdrachtverlening aan de bedrijven waarin Walraven zakelijke belangen heeft, geen rol heeft gespeeld. Volgens hem is ook toegezien op een marktconforme prijs. Zijn voorkeur had het niet om deze bedrijven in te schakelen, maar: “Zaken moesten snel gerealiseerd worden. Er was geen tijd te verliezen.”  Walraven verweert zich in de pers:

“Er is geen enkele reden om aan de continuïteit van het museum te twijfelen, benadrukt hij desgevraagd. “We zijn zeker niet met de uitverkoop begonnen. Wat velen niet weten, is dat we een particulier museum zijn. We krijgen geen subsidie of staatssteun. Kortom, er zit geen euro publiek geld in. Met een begroting van 3,5 tot 4 miljoen richten we ons op de zakelijke markt, de particuliere markt en op schoolgaande kinderen. Den Haag is een vergaderstad bij uitstek. Er was ruimte voor een vijfsterrenlocatie. In 2018 leverde de zakelijke markt een grote inkomstenstroom op en dit jaar verwachten we verdere groei met 40 procent.

 De helft van de totale begroting draaien we nu al met inkomsten uit de zakelijke markt. Het betreft vooral organisaties die  op de een of andere manier met communicatie bezig zijn, zoals Logeion, NIBC en PostNL. De zakelijke markt beoordeelt COMM met een dikke 9. En wat de consumentenmarkt betreft, is COMM teruggekeerd in de top 7 van meest kindvriendelijke musea van Nederland. In de komende twee tot drie jaar verwachten we zo’n 70.000 particuliere bezoekers te gaan trekken.”

Nieuw logo, nieuwe kleuren als Beeld & Geluid den Haag (bron: website Beeld & Geluid)

Boven: een hoogtepunt in de collectie is de kist van postmeester Simon de Brienne.

De kist bevatte honderden brieven uit een ver verleden waarvan velen nog ongeopend waren.

COMM wordt Beeld en Geluid Den Haag

Het blijkt gebakken lucht te zijn. Directeur Tobias Walraven werd uiteindelijk gewipt. Hij werd tijdelijk opgevolgd door Tom De Smet. "COMM wilde nieuwe, eigentijdse thema's aansnijden. Maar de verandering was te abrupt. Een groot deel van de achterban zijn ze hierdoor kwijtgeraakt. Dat is afgestraft. En ingrijpen was noodzakelijk, want de bezoekcijfers liepen terug," zei Tom De Smet in een interview met Omroep West.

Op 6 juli 2019 lezen we dat het omvangrijke gebouwencomplex  ondershands verkocht is aan Om de ingrijpende verbouwing te bekostigen, verkocht Walraven het museumgebouw voor 5,8 miljoen euro aan de Voorschotense belegger Dries van Wijnen. Die bracht het gebouw onder in een stichting met de naam Seastreet, een bedrijfje dat bestaat uit een brievenbus op Schiphol. ´Met de opbrengst en met geld uit een fonds dat voor het museum was bestemd, zijn museumzalen verbouwd tot feest- en ontmoetingsruimten. Tegelijk moet COMM nu zijn eigen gebouw voor veel geld terug huren van de nieuwe eigenaar.” Terugkopen was véél te duur.

Bronnen: (https://www.denhaagcentraal.net/nieuws/comm-geen-museum-meer-na-fusie-met-beeld-en-geluid/

En: https://www.denhaagcentraal.net/kunst/hoe-beeld-en-geluid-zich-vertilde-aan-een-haags-museum/

In dezelfde maand maakte COMM bekend dat het verder gaat als onderdeel van Beeld en Geluid in Hilversum. Voor individuele bezoekers worden de deuren nu gesloten. De nieuwe naam wordt Beeld en Geluid Den Haag. Het museum moet gaan over communicatie, pers, media en journalistiek. Men wil debatten organiseren over actuele thema's zoals: Hoe vaak moet je je mobiele telefoon oppakken? Wat doe je als je kinderen met sexting te maken hebben?

Den Haag Centraal maakt zich wel zorgen. “De collectie van COMM wordt in ‘een bredere context’ geplaatst. Wat er dan met alle PTT-objecten gaat gebeuren – de hoofdmoot van de collectie – is onduidelijk. Eerder is overigens al de verzameling postzegels, een van de rijkste collecties ter wereld, overgedragen aan het Nationaal Archief. Beeld en Geluid en COMM hebben op 2 juli een samenwerkingsovereenkomst getekend.  Het bestuur van COMM wordt uitgebreid met de algemeen directeur van Beeld en Geluid, Hagenaar Eppo van Nispen tot Sevenaer. Tom De Smet van Beeld en Geluid wordt algemeen directeur van COMM. De huidige directeur Adriaan Wagenaar en adjunct-directeur Sarah-Jane Earle worden respectievelijk zakelijk directeur en hoofd museale zaken. In het najaar wordt gestart met de nieuwe programmering.”

Linksboven: Nu Beeld & Geluid Den haag

Links: een van de grootste schatten van het museum: de kist van postmeester Simon de Brienne

Comm heropent als Beeld & Geluid Den Haag op 17 september 2020

De laatste heropening

Op 17 september 2020 bericht Omroep West: “Na een verbouwing van ruim een jaar opent donderdag Mediamuseum Beeld en Geluid Den Haag in de Zeestraat en de persopstelling is één van de onderdelen van de vaste tentoonstelling.” En verder: “De muurschildering bij de ingang, die nog uit de beginperiode stamt, is behouden en op weg naar de eerste verdieping zie je nog veel van de oude telefoons.  Beeld en Geluid wil een frisse start maken met een nieuwe tentoonstelling waardoor mensen beter begrijpen hoe de media werken. ‘Het snappen van media is tegenwoordig net zo belangrijk als leren lezen en schrijven’, stelt Tom De Smet, directeur van Beeld en Geluid Den Haag. Hij heeft er vertrouwen in dat bezoekers zijn museum nu wél weten te vinden. begrijpen.”

‘Wij zoomen in op actuele thema’s binnen de media.’ Een voortdurend spel om aandacht.

De traditionele rol van de media, waar een meneer met een stropdas op ernstige toon het nieuws voorleest, is in de 21ste eeuw achterhaald. Tegenwoordig is 24 uur per dag overal om ons heen media. Van het snelle TikTok tot de traditionele krant. Journalisten, media, machthebbers en burgers zitten in een voortdurend spel om aandacht. Doel van Beeld en Geluid is dat je iets ‘mediawijzer’ het museum uitloopt. Het museum wil bezoekers veel laten doen waardoor ze het ‘spel’ beter

Gaat hier de collectie naar toe? Dit is Beeld & Geluid Hilversum.

De collectie postzegels en postzegelontwerpen ligt in het Nationaal Archief. 500.000 Nederlandse items (vanaf 1852) en 1,5 miljoen buitenlandse postwaarden.

De sluiting van Beeld & Geluid Den Haag

Dan krijg ik op 31 januari 2024 een mail met een Nieuwsbrief van Beeld & Geluid. De Haagse vestiging gaat dicht! Het Algemeen Dagblad plaatst op dezelfde dag het volgende bericht:  “Beeld & Geluid in Den Haag sluit op 1 september de deuren. Het museum over nieuws en journalistiek kan volgens eigen zeggen de begroting niet meer rond krijgen door teruglopende bezoekersaantallen en te hoge exploitatiekosten. De collectie van het museum zal worden overgedragen aan Beeld & Geluid in Hilversum. De vestiging in Den Haag gaat de komende maanden proberen alle cursussen en workshops die er gegeven worden, onder te brengen op andere plekken. ,,Het doet ons, en mij als Hagenees in het bijzonder, pijn dat we het prachtige pand aan de Zeestraat moeten verlaten en dat daarmee een einde komt aan vijfennegentig jaar museale geschiedenis op deze plek’’, aldus directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer. ,,Maar het heeft ons én de stad veel gebracht in samenwerkingen en saamhorigheid met partners en publiek. Ik verheug me er daarom ook op dit voort te zetten in een nieuwe vorm.’’  Bron: https://www.ad.nl/den-haag/beeld-en-geluid-sluit-de-deuren-collectie-gaat-naar-hilversum~af66ac0d8/

Zie ook: https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/museum-beeld-geluid-den-haag-sluit-dit-najaar-zijn-deuren-vanaf-het-begin-heeft-het-nooit-goed-gedraaid~be12e4be/

Zorgen

De coronacrisis en de gestegen kosten gaven het laatste zetje naar de ondergang van het voormalige Postmuseum. Eppo sprak warme woorden, maar waar de filatelistische collectie1) en een deel van de bibliotheek al verdwenen naar het Nationaal Archief verwachten we nu dat de kostbare bedrijfscollectie zal verdwijnen naar een ontoegankelijk depot in Hilversum. Uiteraard hopen we dat het meevalt. Ondertussen hebben we voor dat het nieuws van de sluiting bekend werd al een aanvraag ingediend om voor onderzoek het depot in Den Haag te bezoeken. We kregen bericht dat de aanvraag is doorgezet, maar dat we enig geduld moeten hebben wegens personeelsgebrek.

Gelukkig kregen we n.a.v. de eerste versie van deze publicatie een goed bericht van Astrid Wassenberg van PostNL. Er is gesproken met het museum en er wordt niet ontzameld of afgestoten. De vraag blijft of de objecten nog vaak het depot zullen verlaten. De sculptuur van Kirkeby die in de tuin stond komt terug naar PostNL, dat betrof immers een bruikleen.  De wandschildering hoort bij de monumentenstatus van het pand en is dus veilig.

  • 1.Voor de postzegelontwerpen zie: https://www.postzegelontwerpen.nl/

Maak jouw eigen website met JouwWeb