Onbestelbare stukken in Houten

PostNL bezorgt jaarlijks meer dan 300 miljoen pakketten. Dat doet men met grote inzet. “Track and trace”  systemen die werken met te scannen barcodes helpen om het spoor van een pakketje te volgen. Toch gaat er in het traject tussen afzender en ontvanger wel eens iets mis waardoor een pakket niet op zijn bestemming aankomt. PostNL heeft in Houten een team gedreven specialisten aan het werk die dagelijks hun best doen om de foutlopers toch nog een goede bestemming te geven. Door toeval had Guus de eer om hier op bezoek te mogen gaan.

Al ver voor de bestemming aan Kaagschip 14 in Houten zie ik een PostNL vrachtwagen. Teken dat we er bijna zijn. Op een heel groot anoniem industrieterrein, vol met de gebruikelijke blokkendozen staat de enorme hal waarin het Depot Onbestelbare Stukken is gevestigd. In één gebouw, samen met een fulfilment bedrijf van PostNL, waarin PostNL de logistieke activiteiten voor een groot aantal webshops uitvoert.

We krijgen een heldere uitleg en een rondleiding. Vooraf wordt al verteld dat men binnenkort gaat verhuizen naar de Celsiusbaan in Nieuwegein. Fulfilment blijft hier wel. Niet alleen de pakketjes uit heel Nederland worden hier behandeld, maar ook die uit België. Alléén pakketjes – want voor de onbestelbare brieven wordt in het Sorteer Centrum Rotterdam een bestemming gezocht.

Linksboven:

Kaagschip 14 in Houten

Links:

Een trailer aangemeerd aan een dock

Linksonder:

De receptie van Depot Onbestelbare Stukken

Boven: eindeloze schappen met pakjes die wachten op hun eigenaar

Per dag komen er zo’n duizend pakketten binnen. Dat zijn niet alleen pakketten zonder, of met een onleesbaar adres, maar ook pakketten die niet afgehaald worden op een afhaalpunt en retouren van webshops met een onduidelijk adres van afzender of geadresseerde.

In een eerste controle wordt gekeken of er misschien een pakbon in de verpakking aanwezig is. Als die er is, is het makkelijk en gaat het pakketje snel weer het proces in. Zo niet, dan gaat het pakket naar een afdeling waar het pakket officieel geopend mag worden. Daar worden foto’s gemaakt en wordt de inhoud van het pakket uitvoerig vastgelegd. Dus niet alleen: “paar sneakers, Nike”. Maar ook de maat, de kleur, enzovoort.  Voor alle artikelen geldt een bewaartermijn die vastgelegd is in de algemene voorwaarden voor de Universele Postdienst.  In de magazijnen liggen gemiddeld 20 tot 40 duizend artikelen te wachten tot iemand zicht meldt. Zo’n melding komt dan binnen via de afdeling Customer Service in Leeuwarden. De medewerkers daar informeren heel nauwkeurig naar de kenmerken van het “verloren” pakket en kunnen dan zelf in de database zoeken. Zo komen veel pakketten uiteindelijk toch nog goed terecht.

Links: Pakketten die weer in het proces kunnen

Onder: De magazijnen van Fulfilment

 

Veel pakketten blijven echter achter en komen nooit terecht. Daarvoor zijn goede afspraken gemaakt met bijvoorbeeld kringloopwinkels, het Leger des Heils en de Stichting Jarige Job. Duurdere spullen zoals TV’s worden aangeboden via de website van Retourplaza.  In totaal zijn zo’n veertig mensen hier dagelijks in touw.

We konden ook het gerobotiseerde magazijn van Fulfilment zien. Indrukwekkend. Bij de lunch konden we nog onze vragen kwijt. Het was een buitengewoon leerzame ochtend!

Maak jouw eigen website met JouwWeb