Pakketten – de voorgeschiedenis deel 3

De periode 2002-2009

Ooit was Post een brievenbedrijf dat er wat pakjes bij deed. Nu is dat anders. Het bedrijfsonderdeel verantwoordelijk voor de sortering en distributie van pakketten is enorm gegroeid terwijl het aantal bezorgde brieven na de millennium sterk daalde en nog steeds met zo’n 10% per jaar terugloopt.

Het moderne pakkettennetwerk hebben we al beschreven in een artikel https://een-postgeschiedenis.jouwweb.nl/reis-door-de-tijd/het-pakkettennetwerk. Ook interviewden we de voormalige directeur Operations van Pakketten https://een-postgeschiedenis.jouwweb.nl/interviews/een-gesprek-met-albert-rodenboog.  Voormalig Commercieel directeur Eric Dietz  deed zijn verhaal op deze website:  https://een-postgeschiedenis.jouwweb.nl/interviews/eric-dietz-een-carriere-in-de-pakjes

Hoe het kwam dat Post ook pakketten ging bezorgen en welke hindernissen Post tegen kwam op het pad naar groei tegen hebben we in twee artikelen geprobeerd te vertellen.

https://een-postgeschiedenis.jouwweb.nl/pakketten/pakketten-de-voorgeschiedenis-deel-1

https://een-postgeschiedenis.jouwweb.nl/pakketten/pakketten-de-voorgeschiedenis-deel-2

Het verhaal aan de hand van de artikelen in het Management Journaal Post pauzeerden  we in deel 2 in oktober 2002. In deze aflevering gaan we verder – een periode van onstuimige groei breekt aan.

Wie had in 2003 kunnen denken dat de pakkettenbusiness zo groot zou worden? Hier zien we het Sorteercentrum Pakketten in Amersfoort op Black Friday 2022

Dit decennium zal pakketbezorger een beroep worden.

Bron: www.jobpersonality.com

Management september 2003 - Masterplan Pakketservice

In het kader van een masterplan pakketten zijn belangrijke besluiten genomen. In 2004 wordt Pakketservice verder verzelfstandigd. De vorm wordt die van een zelfstandige BV. We lezen dat dat is om de samenwerking met een internationale partner te vergemakkelijken. De BV wordt verantwoordelijk voor de volledige distributie en een groot deel van de sortering van de internationale pakketten. In 2007 moet dit zijn afgerond. De uitgangspunten zullen de koers van de komende jaren bepalen: focus op pakketten, onafhankelijk van de briefpostprocessen, concurrerend service- en kostenniveau, marktconforme arbeidsvoorwaarden en internationale aansluiting.

Dit betekent dat er taken gaan vervallen bij distributie (1250) en bij het International Mail Centre (80) . Harry Koorstra zelf is voorzitter van de stuurgroep, projectmanagers zijn Eric Dietz van Pakketservice en Ronald Jager van Strategie Mail. Er worden werkgroepen gevormd en workshops georganiseerd. De aanname van pakketten op de business-balies zijn nog in studie.

Het gaat om de overheveling van 36 miljoen pakketten per jaar tussen maart 2004 en eind 2007. Er is een grote samenhang met de plaatsing van de huisnummersorteermachines. Worden die op een locatie geplaatst, dan wordt de bezorging van pakketten ook verplaatst naar Pakketservice. Voor de 12 miljoen postbuspakketten komt een apart plan. Pakketservice gaat ook afhalen bij de klant en private partners zoeken voor het buitenland. Medewerkers waarvan het werk vervalt kunnen natuurlijk solliciteren bij Pakketservice.

Voor alle medewerkers komt een nieuwe CAO. Pakketservice gaat ook zelf klantcontacten en -contracten beheren en een eigen administratie voeren.

Kortom: er wordt een nieuw start gemaakt met een organisatie met een zuivere pakket-focus. Post wil een zelfstandige rol en continuïteit in de pakkettenmarkt.

Breda Slingerweg 7 in 2009 (Streetview)

De Business Unit Pakketservice maakte een start in het gebouw aan de Oosterdokskade in Amsterdam. Daarna woonde men even in bij het hoofdkantoor van Post aan de Beatrixlaan in Den Haag (zie boven). Rond 2003 trok men naar Neptunusstraat 2-20 (tegenover het hoofdkantoor van TNT) in Hoofddorp. Hier vertrok men in 2013. De foto onder is van Streetview september 2022 (eerdere opnames laten hetzelfde beeld zien)

Management maart 2004 – Overhevelen en subcontractors

Er is hard gewerkt aan deze ingrijpende operatie in de afgelopen maanden. Het zal gaan om het overhevelen van 3,7 miljoen pakketten in 2004, 11,4 miljoen in 2005, 13,1 miljoen in 2006 en 6,7 miljoen in 2007. Op 15 maar t zullen als eerste de vestigingen Breda-Slingerland, Heerenveen en Huizen hun pakketten “loslaten’. Het gaat om 7500 pakketten.

Het plaatsingsschema van de huisnummersorteermachines wordt gevolgd, maar ook de postcodegebieden met een grote pakketdichtheid gaan over. De toevloed van werk bij Pakketservice wordt opgevangen door het aantrekken van meer subcontractors en zo’n 50 medewerkers van Distributie die meer dan 50% van hun tijd met pakketactiviteiten bezig waren. Veel werk is er nog te doen voor de inrichting van een eigen administratie. De vestigingen worden opnieuw en efficiënt ingericht. De details voor de inrichting van de Klantenservice en de verwerking van de AVG pakjes worden nog uitgewerkt.

Er wordt een verdeling van activiteiten gemaakt. De eigen pakketbestellers worden vooral ingezet om overdag  bij de zakelijke klanten te bezorgen, subcontractors (die vooral op stukloon werken) bestellen bij particulieren tussen de middag en ’s avonds. Dit heeft uiteraard te maken met het kostenniveau. Het aantal subcontractors zal stijgen van 150 tot mogelijk 250 stuks. Albert Rodenboog ziet de hele operatie met vertrouwen tegemoet. Sorteer- en distributiekwaliteit stijgen en het ziekteverzuim daalt.

Management mei 2004 – Samenhang met uitrol huisnummersorteermachines

De pakjes verdwijnen naar Pakketservice, de service-eenheden verdwijnen uit de rayon-organisaties, het briefverkeer daalt. De plaatsing van huisnummersorteermachines maakt een betere afstemming met Sortering noodzakelijk.  Er wordt besloten zes area’s rond de zes sorteercentra te vormen. Ze krijgen hun eigen staf en ondersteuning.

Boven: Gerrit Mastenbroek in 2015

Onder: Deel van de kracht van het netwerk - het Business Point

Management Oktober 2005 – Betere sturing door beter inzicht

Onder de kop “directer sturen op kosten en kwaliteit” lezen we dat men tevreden is over de operationele vorderingen. Men is halverwege de rit. De overheveling van pakjes van Distributie naar het autonetwerk van Pakketservice ligt op schema. Vrijwel alle pakketten voor de stedelijke gebieden (twee derde van het totaal) worden nu door Pakketservice afgehandeld, de overheveling van de buitengebieden en de postbussen volgt nu. Ook de overdracht van de klanten verloopt volgens planning, de echte pakketpostklanten zijn nu allemaal over.

Ook de overdracht van buitenlandse pakketten van het IMC naar de sorteercentra van pakketten is voltooid aan de exportkant. De directe aanlevering aan de Sorteercentra van pakketten is verschoven naar 2006. De systemen zijn nog niet klaar voor de registratie. Ook de werving van pakketbezorgers uit de kring van de postbodes gaat nog langzaam. De stand is 100, het moeten er 300 worden.

Maar succes is er, vertelt Michiel de Vet, programmacontroller voor de separatie, we kunnen veel beter op kosten en kwaliteit sturen. Cruciaal is de efficiëntere logistiek structuur en de inzet van de subcontractors. Tot 2012 blijven de verwachting in het businessplan positief. Een waarschuwing: Productie moet wel de mogelijke besparingen incasseren.

In de zijlijn van het artikel lezen we dat Pakketservice met Productie, Commercie en Retail (het kantorennetwerk) Service Level Agreements gaat afsluiten.  Directeur Mastenbroek wil een kassabon voor alle afgenomen diensten. Alleen zo kunnen kosten bewaakt worden en het eigen kostprijssysteem in de lucht gehouden worden. Eind 2005 moeten de afspraken rond zijn.

Management november 2005 – Het geluk van het webwinkelen

Eric Dietz, vanaf 1991 bij Post in dienst, wordt geïnterviewd. Hij is sinds kort directeur Commercie MKB. Hij kijkt terug op zijn tijd bij Pakketservice. De leanest en de meanest in de markt zijn was de enige weg om te overleven. Daarom zochten we de hele dag naar goedkopere oplossingen die gepaard gaan met verbetering van de kwaliteit. Alles hebben we onderzocht, wat is de toegevoegde waarde? Aan welke klanten verdienen we? Er wordt streng gesegmenteerd in de zoektocht naar maximalisering van opbrengsten in een markt. Verlieslijdend verkeer werd afgestoten. En natuurlijk was er ook sprake van geluk: Marktplaats en eBay kwamen op en particulieren stapten toch als eerste naar het postkantoor. Het overleg met de OR stond onder spanning, maar nu begrijpt men het streven naar winst – de continuïteit van de onderneming is in het belang van personeel en van bedrijf.

Boven: Handscanner van Panasonic in 2015. Onder: scannen door een medewerker

Management september 2006 – De internethandel explodeert. Hoe laat komt het pakje?

Jaco Hooy  is manager Marketing & Business Development bij Pakketservice. Hij vertelt dat pakketservice op vele manieren profiteert van de internethandel. Post is marktleider op de consumentenmarkt en heeft de expertise. De omzet komt als vanzelf naar Pakketservice toe. De internethype van eind jaren negentig spatte uiteen, maar nu groeien de aantallen met 5 tot10% per jaar. Het marktaandeel is 70%. We profiteren er van dat traditionele winkels webshops openen, ook nieuwe webwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond. Ook Jaco noemt de stimulans die van eBay en Marktplaats uitgaat. Grote winkelketens komen graag met Post in gesprek vanwege de ervaring in belvering aan consumenten. De concurrenten waren vooral winkelbelevering gewend. Deze klanten stellen wel eisen: klantrapportages, data voor facturering en voorraadbeheer. Kortom: de informatievoorziening moet in orde zijn. Er wordt hard nagedacht over het voorzien van de chauffeurs van draagbare scanners, zodat de verzenders ook weten welke verzendingen afgeleverd zijn. Jaco vertelt over experimenten met de betaling, vanouds een struikelblok. 1)

Pakketservice probeert de markt ook te informeren over het belang van verpakkingen. Gemak is een drempelverlager. Aan de hand van de routes probeert men de klant nauwkeuriger informatie over de bestelling te geven. ‘Pakje Gemak’ is voor de consument ook heel prettig: men kan zelf aangeven waar een pakje bezorgd moet worden – huis-of werkadres, postkantoor, er zijn vele mogelijkheden. De slotwoorden zijn bemoedigend: de groei zal nog wel even doorgaan, wij verlagen de drempels in een steeds professionelere markt.

Boven: Ideal werd in 2005 geïntroduceerd en vormde een doorbraak in het betalingsverkeer.

Links een grafiek met het aantal Ideal transacties in miljoenen

Pakketzegels in 2006

Management november 2006 – Een prima retailnetwerk en het moet makkelijker

Een toelichting op de markt vanuit de Retailtak van Post; Retail beheert het netwerk van TNT Post, 2100 postkantoren-winkels en 230 Business Points. Het gevecht met de concurrentie is heftig. De drie grote concurrenten zijn DHL, GLS en Kiala. Eind 2006 zijn deze concurrenten vanuit 1000 winkels in Nederland actief. Als dit aantal uitbreidt kunnen de concurrenten zich nestelen in het brein van de Nederlandse consument; als in 2008 de postmarkt open gaat kan dat nog gemakkelijker. Een studie wijst uit dat de komende jaren 40% van de omzet van Pakketservice onder druk staat. Maar Post staat niet stil, er komen collectieboxen op bedrijfsterreinen, Pakjegemak -waarbij de klant zelf het afleveradres kan bepalen- wordt ondanks een te hoge kostenstructuur uitgebreid. De kosten worden verlaagd o.a. door de uitreikvergoeding voor de winkelier te vertragen. Ook de pakketten met een aanvullende dienstverlening gaan hier onder vallen.

Management mei 2007 – Separatie geslaagd en start in België

Jaco is weer aan het woord. Met trots wordt weer gememoreerd dat het zorgenkind uit 2003 nu in de voorste linie mee marcheert. De overheveling van pakketten van Productie naar Pakketservice is over een paar maanden afgerond, er zijn dan gescheiden bel- en busbedrijven.  De separatie is geslaagd; 36 miljoen pakketten zijn overgeheveld. De aansturing van de subcontractors is verbeterd, op alle vestigingen is een uniforme werkwijze ingevoerd. Ook is er meer grip gekregen op de im- en export van buitenlandse pakketten. Missie geslaagd: omzet, kosten en winst scoren beter dan in het oorspronkelijke plan. Er is een nieuw sorteercentrum internationale pakketten aan de Gyroscoopweg in Amsterdam geopend.

Het is niet allemaal eigen verdienste, want door de opkomst van internet winkelen is het volume enorm gestegen. Er wordt meer samengewerkt met private partners: DPD verzorgt al enkele jaren in Europa de distributie van pakketten. Hun voordelen: beter IT-systemen – dus betere klantinformatie en ze zijn goedkoper. Omdat hun netwerk naar consumenten niet fijnmazig genoeg is worden nu per land aparte contracten afgesloten. Hermes in Duitsland, Home Delivery Network in Groot-Brittannië. In België was geen partner te vinden en is Pakketservice onder  eigen naam aan de gang gegaan. Onderzocht wordt of men voor postbedrijven buiten Europa de distributie kan verzorgen.  Probleem is dat de huidige IT aan vernieuwing toe is, met name de ICT op de sorteercentra. Voor consumenten wordt gewerkt aan IT-oplossingen om het aflevertijdstip beter te kunnen voorspellen.

Links: In maart 2007 kwam er voor het  internationale pakkettenverkeer een sorteercentrum aan de Gyroscoopweg 7b in amsterdam. De foto van Streetview is van september 2010.

Bron: www.transpost.net/wagenpark.php

Een mooie site over de Transportorganisatie van PostNL

Management oktober 2007 – Overname Palletvervoerder

Nieuws over een belangrijke overname. Deze zomer nam TNT Post Pakketservice palletvervoerder AAA Logistics over. Dit bedrijf gaat nu verder onder de naam TNT Cargo Service. Het bedrijf heeft langdurige contracten met vijf vervoerders. Per jaar kunnen 1,3 miljoen pakjes het pakketpostkanaal in.  Doel van de overname is in de markt te laten zien dat TNT Post ook in pallets doet, een breder aanbod in de zakelijke groeimarkt. Pakketservice gaat de regiefunctie doen, het vervoer blijven de vervoerders verzorgen. Op 15 november moet de overname afgerond zijn. Het gaat om 400.000 pallets per jaar.

Management januari 2008 - Transport naar Pakketservice en Productinnovatie

Post kende al enige jaren Service Unit Transport. De discussie was: hoort die nou bij Productie of bij Pakketservice. Men is er uit: Transport wordt ingeschoven bij Pakketservice. Wat het beste zou zijn is uitgebreid onderzocht. De directeur van Transport, Bart Telling, legt uit dat men wat twijfelde omdat Transport verdelen over de area’s ook een goede oplossing leek, dan had men de hele keten in de hand. Ook een variant opsplitsen tussen Pakketservice en Productie was een optie. Maar dat was wat vreemd, dan krijg je een groei- bedrijf en een krimpbedrijf. Gerrit Mastenbroek van Pakketten legt uit dat het ook past in de strategie om een allesvervoerder te worden – zie de overname van AAA Logistics. En natuurlijk wordt rekening gehouden met de behoeften van Productie.

Ook vinden we in dit nummer een artikel met de kop: Kwaliteit helpt klant kosten besparen. Grootscheeps werkt men aan productinnovatie. Een voorbeeld is ContractPakket. Met KPN en Retail is een systeem bedacht om nieuwe telefoons af te leveren op het postkantoor en dan direct te activeren. Bij de kabelaars heeft men een systeem geïntroduceerd dat na de aflevering van een set-up box, de box direct geactiveerd wordt. Maar ook de relatie met de thuisverzenders is van belang om de concurrentie op afstand te houden.

Links: 

Je zou verwachten dat een Jaarverslag van een onderneming een getrouw beeld geeft van wat zich in een jaar heeft afgespeeld. De jaarverslagen over 2002 tot en met 2007 vertellen echter niets over Pakketservice. In 2008 wordt dit anders. het ambitieniveau wordt uit de doeken gedaan. We vinden echter geen cijfers en aantallen. Pakketten wordt in de verslaglegging gecombineerd met "Emerging Mail"

Illustratie uit Management Post van mei 2007

Exemplarisch voor de webwinkelwereld is de omzetgroei van bol.com

Management december 2008  - Omzet plus 10%; Ook aangetekenden naar Pakketservice

De volumegroei is in 2008 9%, de omzetvolume stijgt 10%. Ook het proces rond aangetekenden wordt overgeheveld naar Pakketservice, inclusief het Sorteercentrum Aangetekenden in Arnhem. Dat verschaft een beter positie in de distributie van waardevolle goederen. Door de komst van Transport is de positie in het vervoer van rolcontainers verbeterd.

Management april 2009 – De Business Unit wordt BV

Op 1 mei start een nieuwe onderneming: TNT Post Pakketservice Benelux BV. Onder deze entiteit vallen drie eenheden: Transport BV, Cargo Service  BV en Pakketservice België NV. Doel  van de BV vorming is slagvaardiger op deelmarkten te kunnen werken. De CAO blijft dezelfde. Financieel directeur van Pakketservice Gerard van den Heuvel vertelt dat puur door deze verandering we geen pakje meer gaan verkopen. Maar het helpt om de kosten nog beter in beeld te krijgen. De klanten vragen immers ook scherpere prijzen. Iedere interne partij moet bewijzen dat zij bijdraagt aan onze scherpe prijs.2)

Management juni 2009 – Last van de credietcrisis; lang leve de kleine webwinkel

Het gaat goed met Pakketservice, maar het is wat dubbel. De kredietcrisis (startte in 2008) gaat niet ongemerkt voorbij. Door e-commerce gaat de groei in de consument  gerichte markt onverminderd voort. De zakelijke markt kent wel een forse volumedaling. Vol zelfvertrouwen vertelt  Naud Frese dat concurrenten geen vergelijkbaar aanbod hebben. We bedienen consumenten en bedrijven, transport, aanvullende diensten. En we doen het ook nog heel erg goed. Maar we moeten wel de concurrentie voorblijven. Zo is er een charmeoffensief richting de kleine webwinkels. We verbinden de wensen van de verzender en die van de ontvanger. In de zijlijn lezen we nog even dat bol.com een van de grootste klanten is. Intern zorgt men voor meer klantgerichtheid. Offertes worden direct beantwoord, gesproken wordt met vertrekkende klanten. En leads worden nagebeld.

Mikro Pakket bestaat nog steeds als een afzonderlijke eenheid binnen PostNL. Gevestigd Celsiusbaan 3 Nieuwegein

Management juli 2009 – Overname Mikropakket

Begin juni heeft Pakketservice Mikropakket overgenomen. Het hoofdkantoor zit in een bunker in De Bilt. Zwaarbewaakt. Hekken waar 10.000 volt op staat! Mikropakket verzorgt de hele keten tussen verzender en ontvanger van edelmetalen, juwelen, contanten en dure consumentenelektronica. Elek zending wordt zes keer gescand, ook de auto’s zijn superbeveiligd en worden continu gevolgd. Dit opent weer nieuwe markten.

Een klein bericht: in juli werden de hoofdlijnen van Masterplan 3 bekend gemaakt. Bevestigd wordt dat belstukken en aangetekenden overgaan naar Pakketservice.

Management augustus 2009 – De sorteercentra zijn vol

Het gaat goed met Pakketservice met als gevolg dat de sorteercentra te vol raken, ze barsten uit hun voegen. Op industriepark Lage Weide  in Utrecht wordt een pand gevonden. Voor nieuwbouw is geen tijd meer. Op 29 juni was de opening. Het bijzondere is dat het een gecombineerde sorteer- en distributievestiging is. Stap voor stap wordt het in gebruik genomen. Er is een nieuwe, zuinige machine. Tempo Team gaat de bemanning leveren. Op 10 augustus was het project voltooid en het centrum geïntegreerd in het netwerk. Nieuw is dat de chauffeurs direct vanaf de goot laden. Een besparing aan rolcontainerkosten.

Management oktober 2009 – Grip op de kleine verzender

Pakketservice heeft veel grote zakelijk verzender, maar een groot deel van het volume komt ook bij particulieren vandaan en van kleinere bedrijven zonder contract. Op die laatste groep is weinig grip. Uit onderzoek weten we wel dat deze groep gemak op prijs stelt.  Voor hen is medio 2007 Parcy geïntroduceerd. Als men zich registreert op de website kan men pakketten thuis of op het werk laten ophalen. Begin november gaat de vernieuwde site www.tntparcy.nl live. Op deze site kunnen ook adresboeken worden geïmporteerd en aangemaakt, track- en tracefuncties geïnstalleerd, BTW bonnen afgedrukt, enzovoort. Maar ook verpakkingsmateriaal besteld.

Links: Pakketzegels met barcodes in 2010

Sophialaan 7 op industrieterrein Lage Weide in Utrecht

Onder: het verhaal van het vierde sorteercentrum in Utrecht

Daaronder: En toen begon het pas echt:


Na oktober 2010 werden de nieuwe gebouwen voor Pakketservice in serie gebouwd. O.a. door Heembouw

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-1- Noot (bron Wikipedia): In 2005 ontstond de oplossing: IDEAL werd in 2005 geïntroduceerd omdat er in Nederland nog geen universeel geaccepteerde online betaalmethode was met lage transactiekosten. Webwinkels en internetgebruikers konden op dat moment kiezen uit een groot aantal onlinebetaalsystemen, waaronder Rabo Direct Betalen, de eWallet van ABN Amro en Switchpoint van KPN. Maar de veelheid aan systemen leidde tot onzekerheid en verwarring. In 2002 drong belangenvereniging Thuiswinkel.org aan op standaardisatie en interoperabiliteit. In 2004 kondigden ABN Amro, ING Bank, Postbank en Rabobank de komst aan van iDEAL. Het systeem sloot aan bij de systemen die de Nederlandse banken al hanteerden voor internetbankieren.

-2- Noot: Van den Heuvel heeft hier uiteraard groot gelijk. Desondanks gaf deze houding aanleiding tot vele spanningen, door verdediging van deelbelangen werd het grote geheel wel eens uit het oog verloren.