Naar Engeland in 1958

Elders op de website staat een interview met oud-collega Chris Spanjaard. Aanleiding tot dit interview was een doos met postale papieren die Chris ooit gered had na een reorganisatie. De bedoeling was dat de doos naar het Postmuseum zou gaan, maar de belangstelling van dat museum waaide over door andere prioriteiten. Ik kreeg hem mee naar huis.

Toen ik hem open maakte zag ik helemaal boven op de stapel zat een getypt en geïllustreerd verslag van een studiebezoek dat de heren J.H.W. Meijer en Ir. A.M. Reitsema tussen 6 en 12 juli 1958 brachten aan de Engelse Posterijen1). Ik houd van reislectuur, dus mijn belangstelling was gewekt. Wat deden ze daar? Wat was de aanleiding? Waar zijn ze geweest? Wat hebben ze geleerd?

Een van de schepen die de verbinding tussen Hoek van Holland en Harwich onderhield was de Koningin Emma van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland. De kans is groot dat onze reizigers op de boot de overtocht maakten. Bron: Traces of War

Het Bonnington Hotel in Londen bestaat nog steeds! (Bron: Booking.com)

Waar zijn ze geweest?

Het was absoluut geen pretreis. Op de eerste bladzijde zien we het drukke programma zoals het opgesteld is door de Engelse Posterijen. De heren hebben duidelijk de nachtboot vanaf Hoek van Holland genomen. Op zondag komen ze om 9.30 uur aan op Liverpool Street Station. Mr. Heaton, hun begeleider vangt ze op en brengt ze naar het Bonnington Hotel.

Op maandag 7 juli begint het programma. Ze worden afgehaald van het hotel en om 10 uur maken ze kennis met “Senior Officials”. Om 12.30 uur hebben ze een “Official Lunch”. Laat ik nu brandend nieuwsgierig zijn naar wat ze voor gezet hebben gekregen. Maar helaas, dat soort frivole details tref je niet aan in dit verslag. Beter gezegd: het is gortdroog. Wel fraai geïllustreerd met foto’s, beschikbaar gesteld door General Post Office (Crown Copyright – hopelijk verlopen).

’s Middags bezoeken ze een self service kantoor en zien ze een “postal order” uitgifte machine.

Op dinsdag reizen ze per trein vanaf Paddington naar Bristol. Ze bezoeken het stations postsorteercentrum. Al snel gaat het verder met trein “The Cornishman” naar Exeter waar ze in het sorteercentrum een kettingtransporteur bewonderen.  Om half vijf zijn ze daar klaar en nemen ze de trein terug naar Paddington waar ze over achten aankomen.

Ook op woensdag neemt ene mr. Hurrell ze vanaf station Waterloo mee naar Southampton waar ze lunchen met de Head Postmaster in het Dolphia Hotel. Ze inspecteren de “Sorting and Parcel Offices”. Om kwart voor zeven zijn ze weer op Waterloo. De gastheren hebben het goed geregeld, net als op de andere dagen worden ze keurig per auto gebracht en gehaald.

Donderdag blijven ze in Londen. Bezoeken Mount Pleasant om een sorteercentrum te zien. Ook zien de ondergrondse spoorweg die speciaal voor transport van post is aangelegd onder Londen. Ook gaan ze naar het “Postal Laboratory” (ik denk het equivalent van ons Doctor Neher Laboratorium). In Wembley zien ze postauto’s.

Vrijdag zien ze een bestelkantoor (London W.C) om kwart over 6. Om half 10 sluit men af met een evaluatie en discussie. Daarna staat op het programma “Free”. Of de heren Meijer en Reitsema direct naar huis zijn gegaan of nog tijd hebben besteed aan de bezienswaardigheden van Londen vermeldt het programma niet.

Wat was de aanleiding?

Om te weten wat de aanleiding was tot dit bezoek moeten we eens kijken hoe het met PTT Post ging in de jaren vijftig. De oorlogsschade was hersteld, het netwerk werkte weer. In 1955 waren de postdistricten opgericht in een poging tot decentralisatie van de bevoegdheden in de uitvoering van de dient. De opbrengsten namen elk jaar nog toe, maar de kosten nog harder. Post moest een groeiend aantal drukwerken en nieuwsbladen beneden kostprijs vervoeren. Door groeiende reiziger aantallen en steeds meer post werd de  noodzaak om de treinen sneller en handiger te beladen steeds groter. Postverwerking was een arbeidsintensief proces en juist aan personeel ontstond schaarste. Men kon als staatsbedrijf ook niet die aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden bieden die het bedrijfsleven wel kende. De vijfdaagse werkweek was er nog niet in 1958, maar stond er aan te komen (kwam in 1961). Post moest wel inzetten op arbeidsbesparing. Mechanische of elektronische hulpmiddelen zouden een oplossing moeten bieden. Ook andere postdiensten hadden met dezelfde problematiek te kampen. In 1957 werd voor de onderlinge uitwisseling de Commission Consultative des Études Postales (CCEP) opgericht. Ook worstelde Post met de vraag of de postgebouwen wel geschikt waren voor mechanisatie en automatisering. We moeten bedenken dat in die periode veel gebouwd ging worden. In 1959 werd het nieuwe kantoor in Rotterdam geopend. Een nieuw soort sorteermachine volgde de Transorma op.2)

Kortom: er was alle reden om eens bij de Engelse buren te kijken om te bezien hoe zij omgingen met dit soort problemen.

Het verslag

We volgen het verslag aan de hand van de opgenomen foto's.

Foto 1

Hier zien we een splitsmachine. Zakken met post uit de buslichting worden op een band gestort die naar een draaitrommel voert. Dikke stukken komen op de handstempeltafel. Dunne stukken worden verticaal opgevoerd, de stukken worden op de lange zijde gezet. Het was allemaal nog wel experimenteel.

 

Foto 2

In een variant worden platte stukken niet omhoog opgevoerd. De “hoge” brieven worden op een afzonderlijke band naar de 

andstempeling gevoerd.  De capaciteit van de machine is 60.000 stuks per uur. Meijer merkt in het verslag op dat het nog niet feilloos werkt maar dat de Engelsen het wel beet zullen krijgen. De reizigers valt ook op dat de samenstelling van de post veel mooier is dan in Holland. Veel klein formaat, weinig kranten en tijdschriften. Het splitsen van (Engelse) correspondentie gaat goed. Noot: De machine lijkt op een SOSMA zoals Post die nu kent, Maar stempelen deed het apparaat nog niet.


Foto 3

Dit is een “facing” machine. De reizigers vinden hem groot. De capaciteit is 18.000 stuks per uur. De indicatie gebeurt op grond van op de achterzijde van de postzegel aangebrachte kentekens. De machine selecteert in vijf vakken: twee voor drukwerk, twee voor normale stukken en één voor rest. Stukken worden met de hand overgebracht van de splitsmachine naar de facing-machine. De Engelsen vertellen dat men hoopt de machines ooit te kunnen koppelen.

Foto 4

Een blik op de sorteermachine in Southampton. De eerste drie letters en de laatste twee van de plaats van bestemming moeten worden aangeslagen op een schrijfmachineklavier. De sorteersnelheid zou 4800 stuks per uur zijn. Maar een blik op een werkbriefje leert de bezoekers dat het eerder 3000 is. Een fotocel regelt de aanvoer van brieven. Het transport gaat met rolletjes, niet met zware bakken. De bezoekers zijn positief. Dit is wel wat voor kleinere kantoren – er kunnen 140 selecties worden gemaakt.. In kleinere plaatsen kan de machine ook voor de bestelling worden gebruikt. Meijer bespeurt dat men het zelf nog niet zo eens is over de verdere ontwikkeling. Er zijn nu 30 exemplaren van deze machines in gebruik.


Foto 5

Afgebeeld is een kettingtransporteur voor pakketpostzakken. Op de laad- en losplaats kunnen ze makkelijk bevestigd worden d.m.v. een klem. Er moeten steeds zakken voor één bepaalde bestemming  (afdeling binnen het sorteercentrum) worden getransporteerd. Installatie van zo’n transporteur zou  f 50.000 kosten.

Foto 6

Lege zaken vallen af. Opvallend (voor ons) is dat de zakken in rieten bakken terecht komen. Die staan wel op wielen. In Exeter zag men nog een proefinstallatie voor het vervoer per ketting van bakken met stopstukken, maar daarvan is geen foto opgenomen.


Foto 7

Begeesterd raken de bezoekers in het Postlaboratorium in Mout Pleasant (Londen). Ze zien een verticale transporteur voor pakketten. Een samenspel van horizontale en verticale banden en glijgoten. Men hoopt deze transporteur ook gereed te maken voor zakken (Noot: dit doet toch wel erg denken aan het sorteercentrum Delftseplein in Rotterdam dat een jaar later geopend werd). Men ziet ook een doorontwikkeling van de sorteermachine die men in Southampton zag. Op foto 7 zien we een Sovex pakketpostsorteermachine. Deze kan 900 stuks per uur sorteren op 40 bestemmingen. Dat is twee keer zo snel als de handsortering. Hij kost f 150.000.

Foto 8

We zien de pakjes terecht komen in de bakken. Bij gecombineerd gebruik is bij 10.000 stukken per dag voor expeditie en 4000 voor bestelling vinden Meijer en Reitsema de machine zeker rendabel. De (voormalige) eigenaar van ons exemplaar tekent in de kantlijn wat cynisch aan “reeds verschillende jaren daar opgesteld”. In Mount Pleasant ziet men ook een electro-car voor proeven. Maar men merkt op dat wij hier al proeven mee doen in Arnhem.


Foto 9

Onze reizigers zien in Bristol, Mount Pleasant en London SE oudere mechanische installaties die dar al jaren in gebruik zijn. Veelvuldig wordt gebruik gemaakt van transportbanden in combinatie met “twinrisers” voor het vervoer van zakken brief- en pakketpost. We gaan er niet verder op in. Op de foto zien we een machine die “postal orders” afgeeft. De ambtenaar vult een bedrag in en het formulier komt gereed uit de machine

Voorbeeld Postal Order

Tegen betaling wordt de postal order aan de klant overhandigd, die stuurt het naar de geadresseerde en die kan naar het loket om geld te incasseren. Aan het loket vind verder geen administratie plaats. De aanbeveling van onze reizigers is dat het de moeite waard is om te kijken of voor dit systeem ook in Holland mogelijkheden bestaan.


Foto 10

Dit noemen ze een “stom” bijkantoor. Wij zouden het een zelfbedieningsruimte noemen. Later werden deze ook in de Nederlandse postkantoren geïnstalleerd. Men hangt in Engeland geen postzegelautomaten op de hoeken van de straten.

Een waarneming van de heren is dat de loketten hier veel minder breed zijn dan in Nederland. Dat komt omdat het aantal handelingen veel minder is met als gevolg dat het aantal registers en staten veel minder is. zie bijvoorbeeld de “postal order”. Ook kent men geen girostortingen en een assortiment pakketpostkaarten.


En verder

Men doet nog veel meer interessante waarnemingen. Over de rubber stempels, over de kwaliteiten van de Morris auto, over het transport van lege zakken, over de wijze waarop de rieten manden worden beschermd, enzovoort.

Heel bijzonder vond men het bezoek aan de posttreintjes voor de ondergrondse verbinding van Mount Pleasant met andere kantoren in Londen. Men is vol bewondering voor de wijsheid van degenen die tientallen jaren geleden tot de aanleg besloten.  Maar voor Nederland ziet men geen praktische waarde.3)

In de slotopmerkingen lezen we de bewondering voor de inspanningen van de Engelse ingenieurs en postmensen. Men is ook vol lof over de gastvrijheid van de Engelse collega’s.

Hoe ging het verder met onze reizigers. De heer J.H.W. Meijer werd later in zijn carrière directeur van het postdistrict Amsterdam. De naam A.M.Reitsema vinden we terug bij het Doctor Neherlaboratorium van de PTT.

  • 1 Hoofddirectie Posterijen Afdeling Posterijen Formatie en Arbeidsanalyse Verslag van het studiebezoek aan Engelse Posterijen van 6 – 12 juli 1958 ’s Gravenhage, 17-VII-1958
  • 2. Gebaseerd op: Dr. G. Hogesteger 200 jaar Post in Nederland PTT Post BV 1998
  • 3. Deze spoorweg is nog te bezoeken, in combinatie met een bezoek aan het Britse Postmuseum. Zie: postalmuseum.org

Nog even wat beelden

Hoe vaak zullen Meijer en Reitsema genoten hebben van                 Uit de brochure van de Post Office Railway

zo'n ontbijt? Bron: wikipedia

In Southampton zou gelucht zijn in het Dophia Hotel. We vinden wel een Dolphin Hotel in High street. Van vóór 1454. Queen Victoria, Jane Austen en vele andere VIPs hebben hier gelogeerd. Bron: wikipedia

In Exeter zou bij station St. Davids een sorteercentrum hebben gestaan. We vinden wel het station, niet het sorteercentrum. De foto is uit 2008. Bron: wikipedia 


In Bristol werd in febnruari 2018 het sorteercentrum afgebroken, na 20 jaar leegstand. Bron: Bristol247.com

Trein "The Cornishman" in 1959 op het station van Truro

Bron: wikipedia


Vanaf 1884 staat op Mount Pleasant een Sorteercentrum van Royal Mail. Het grootste van Londen. Foto uit 2007

Dit is Mount Pleasant van de voorkant, het lokettenkantoor. foto uit 2023. Bron: links en rechts Wikipedia

Maak jouw eigen website met JouwWeb